یک مقام ارشد اسرائیل: ضعف دولت بایدن، بنت و لاپید عامل توافق عربستان و ایران است

پیش از این، بنت و لاپید، نتانیاهو را مسئول نزدیکی عربستان سعودی و ایران دانستند

تایمز اسرائیل در گزارشی که روز جمعه دهم مارس (۱۹ اسفند) منتشر کرد، به واکنش مقام‌های ارشد اسرائیل درباره توافق ناگهانی ایران و عربستان پرداخت.

به گزارش این رسانه، یک مقام بلندپایه که همراه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به ایتالیا سفر کرده است، توافق عربستان سعودی و ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک را ناشی از ضعف دولت قبلی اسرائیل و دولت فعلی آمریکا دانست.

این مقام که نامش فاش نشده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ضعفی که در آمریکا و اسرائیل وجود داشت، باعث شد عربستان سعودی به کانال‌های دیگر ازجمله چین رو بیاورد.»

این سیاستمدار اسرائیلی مدعی شد که گفت‌وگوهای ریاض و تهران در سال ۲۰۲۱ در دوران مسئولیت نفتالی بنت و یائیر لاپید آغاز شد، هم‌زمان با آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواهان احیای توافق هسته‌ای ایران بود.

پیش از این، بنت و لاپید، نتانیاهو را مسئول نزدیکی عربستان سعودی و ایران دانستند و استدلال کردند که این امر نتیجه غفلت دیپلماتیک، ضعف عمومی و درگیری داخلی در اسرائیل از زمان تشکیل دولت فعلی است.

این مقام ارشد اسرائیلی با رد ادعاها مبنی بر اینکه دولت فعلی مسئول چنین توافقی است، گفت: «اعضای دولت قبلی باید از خود بپرسند که چرا تماس‌های اولیه در دوران تصدی آن‌ها آغاز شد.»

گفته‌های این مسئول در شرایطی است که ایران و عربستان مشخص نکردند که چه زمانی شروع به برقراری ارتباط کرده‌اند.

لاپید که اکنون رهبر اپوزیسیون اسرائیل محسوب می‌شود، اتهام‌های دولت نتانیاهو را به سخره گرفت. او در توییتی نوشت که وقتی برای دولتش روشن شد بایدن در آستانه احیای توافق هسته‌ای ایران است، همه مسائل دیگر را کنار گذاشت و «۲۴ ساعته روی آن کار کرد.»

او در واکنش به عملکرد دولت فعلی اسرائیل و اینکه ایران به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۸۴ درصد موفق شده و توافقنامه عادی‌سازی روابط را با عربستان سعودی امضا کرده است، گفت: «این دولت دست راستی چه کار کرده است؟ نه بر وضعیت ایران موثر بوده، نه بر حملات تروریستی، نه بر اقتصاد و نه هزینه زندگی. تنها چیزی که به آن اهمیت می‌دهند از بین بردن دموکراسی و ایجاد تفرقه میان مردم است. گذراندن تعطیلات آخر هفته در رم را نیز نباید فراموش کنیم.»

در حالی که تنش‌ها میان مقام‌های اسرائیلی بر سر مسائل مختلف ازجمله توافق جدید تهران و ریاض بالا گرفته است، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز جمعه پس از امضای توافق با عربستان سعودی گفت که این اقدام مانعی جدی برای حضور و مداخله کشورهای فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد بود.

با این حال، مقام ارشد اسرائیلی که در رم با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد تاکید داشت که توافق روز جمعه به تلاش‌های دولت نتانیاهو آسیبی نمی‌رساند.

او با اشاره به ارتباط احتمال میان اسرائیل و عربستان سعودی در پشت صحنه گفت: «آنچه در سطح دیپلماتیک اتفاق می‌افتد، همه آن چیزی نیست که واقعیت داشته باشد.»

این مقام سیاسی همچنین مدعی شد که مواضع اسرائیل و آمریکا «قاطع‌تر» از توافقی است که روز جمعه به دست آمد. او تاکید کرد: «موضع غرب در قبال ایران به نفع اسرائیل شروع به بهبود کرده، هرچند هنوز به اندازه کافی تغییر نکرده است.»

ایالات متحده می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای با ایران در حال حاضر روی میز نیست، اما همچنان راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد.

در همین حال، یک دیپلمات ارشد نیز به تایمز اسرائیل گفت که دولت بایدن مذاکراتی با عربستان سعودی انجام داده است تا به‌عنوان میانجی برای گسترش روابط ریاض و اورشلیم عمل کند. با این حال، این دیپلمات اذعان کرد که با وجود خواسته‌های عربستان، چنین توافقی «بسیار دور از دسترس» است.

بیشتر از جهان