تجمع شهروندان افغانستان در وین علیه بازداشت‌های خودسرانه طالبان

یکی از برگزارکنندگان این مراسم به ایندیپندنت فارسی گفت: «افغانستان تبدیل به زندان زنان شده است. تقاضای ما از جهان این است که دربِ این زندان را بشکند»

زنان ایران نیز در این تجمع حضور داشتند و شعار «نه به طالبان؛ از کابل تا تهران» سر دادند -- ایندیپندنت فارسی

شماری از شهروندان افغانستان – که ساکنِ کشورهای اروپایی‌اند – در روز جمعه، ۱۹ اسفند ماه (۱۰ مارس)، در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد واقع در شهر وین، پایتخت اتریش، دست به اعتراض زدند و از مقام‌های سازمان ملل خواستند تا با اعمال فشار بر طالبان، به بازداشت‌های خودسرانه در افغانستان پایان دهند.

معترضان درست زمانی که اکثر کارمندان سازمان ملل در حال خروج از ساختمان محل کار خود بودند، با سر دادن شعار «مرگ بر طالبان» از اعضای سازمان ملل خواستند «از حمایت مالی دولت طالبان» دست بکشند و در کنار مردم افغانستان بیایستند. 

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمنا پریانی، یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی، به ایندیپندنت فارسی گفت در تجمع روز جمعه پیام آنها برای سازمان ملل متحد و کشورهایی که به طالبان پول می‌فرستند، واضح بود: «حمایت از طالبان را متوقف کنید.» 


پریانی گفت: «خواست دیگر معترضان از کشورهای جهان و سازمان ملل این بود که بر طالبان فشار آورند که دستگیری‌های خودسرانه‌ این گروه متوقف شود و زنان و مردانی که اکنون در زندان‌های طالبان به‌سر می‌برند، بدون قید و شرط آزاد شوند.» 

غوث ابدین میر، یکی از برگزار کنندگان تجمع روز جمعه در وین، نیز تاکید کرد خواست آنها از جامعه جهانی این است که دیگر سکوت، نظاره و تقبیح بس است و باید علیه طالبان به اقدام‌های عملی دست زد. 

او در ادامه گفت: «افغانستان تبدیل به زندان زنان شده است. تقاضای ما از جهان این است که دربِ این زندان را بشکند.» 

شرکت‌کنندگان در این تجمع را جمعیتی مرکب از شهروندان افغانستان، مدافعان حقوق‌بشر، به‌ویژه مدافعان حقوق زنان، و فعالان مدنیِ ساکن کشورهای غربی تشکیل دادند. در عین‌حال زنان ایران نیز در این تجمع حضور داشتند و شعار «نه به طالبان؛ از کابل تا تهران» سر دادند. 

 قرار است این گروه از معترضان در روز شنبه، ۲۰ اسفند (۱۱ مارس)، نیز نشستی دیگر در همین رابطه برگزار کنند و به طرح خواست‌های مشخص خود از سازمان ملل متحد بپردازند.

این خواستِ شهروندان افغانستان از جامعه‌ بین‌المللی در حالی مطرح می‌شود که اکنون ده‌ها تن از زنان و مردان مدافع حقوق‌ زنان یا فعالان مدنیِ این کشور در زندان‌های طالبان به‌سر می‌برند و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.