منشور مهسا منتشر شد؛ راه رسیدن به ایران آزاد و دموکراتیک گذار از جمهوری اسلامی است

«تعیین نوع حکومت از طریق همه‌پرسی و انحلال سپاه از جمله راه‌های تحقق اهداف منشور و گذار از جمهوری اسلامی است»

شاهزاده رضا پهلوی و دیگر چهره‌های اپوزیسیون پیش‌تر گفته بودند که منشور گذار در حال تدوین است- Philip FONG / AFP

منشور مهسا (منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران)  روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ (۱۰ مارس) منتشر شد. 

این منشور را گروه «همبستگی برای دمکراسی و آزادی ایران» منتشر کرده است که خود را «مجموعه‌ای متشکل از افراد، تشکل‌ها و احزاب سیاسی» می‌داند که به منشور مهسا به‌عنوان مبنای همکاری باور دارند. 

شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد، حامد اسماعیلیون، شیرین عبادی، نازنین بنیادی و عبدالله مهتدی امضاکنندگان اولیه این منشورند. شاهزاده رضا پهلوی و شماری از این فعالان شناخته‌شده اپوزیسیون یک ماه پیش در نشستی در دانشگاه جورج‌تاون در شهر واشنگتن از تدوین منشور مهسا خبر داده بودند. 

گفتنی است آنچه در این منشور آمده، باورهای مشترک امضاکنندگان آن است. قانون اساسی و قوانین کشور بر اساس رای اکثریت مردم در مجلس موسسان و پارلمان منتخب مردم تدوین و تصویب خواهد شد.

‏هم‌زمان با انتشار «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی»، شاهزاده رضا پهلوی در یک گفت‌وگوی زنده که در حساب کاربری اینستاگرام مسیح علی‌نژاد منتشر شد، بار دیگر خواستار همبستگی میان نیروهای مخالف نظام جمهوری اسلامی شد و بر ضرورت حفظ اتحاد شکل‌‌گرفته کنونی تاکید کرد. به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی، به‌احترام خون کسانی که در ایران جان خود را در راه آزادی از دست دادند، باید در برابر اختلاف‌افکنی‌ها ایستاد و زنجیر اتحاد و همبستگی را تقویت کرد. شاهزاده رضا پهلوی تنها راه و رمز موفقیت را «همبستگی» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منشور مهسا می‌گوید که پس از قتل مهسا امینی و آغاز انقلاب زن، زندگی و آزادی، مردم ایران مبارزه آزادی‌خواهانه خود را پی‌ می‌گیرند و مصمم‌اند تا «زنجیر ستم، تبعیض و استبداد را بگسلند». 

این بیانیه راه رسیدن به ایرانی آزاد و دمکراتیک را «گذار از جمهوری اسلامی» می‌داند و سه عامل همبستگی، سازماندهی و مبارزه مستمر را راه رسیدن به آن می‌داند. 

منشور مهسا با تاکید بر اینکه ابتدا بر فعالیت‌های خارج از کشور تکیه می‌کند تا زمینه‌ساز مشارکت کنشگران داخلی باشد، می‌افزاید: «انزوای جهانی جمهوری اسلامی از اولین گام‌های لازم برای ایجاد تغییر است.»

نویسندگان منشور مهسا می‌گویند هدف فوق را از طریق خواسته‌های زیر دنبال می‌کنند:‌

  • ایجاد فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی برای لغو حکم اعدام و آزادی بی‌قید و شرط و فوری تمام زندانیان سیاسی
  • رایزنی با دولت‌های دمکراتیک برای اخراج سفرای جمهوری اسلامی و وابستگان جمهوری اسلامی 
  • رایزنی با دولت‌های دمکراتیک برای حمایت از منشهور مهسا 
  • ایجاد راه‌های یاری‌رسانی به مردم ایران

این متن نوشته است که گام‌های بعدی بر «عدالت انتقالی، تشکیل شورای انتقال قدرت و راهکارهای انتقال قدرت به حکومتی‌ دمکراتیک، ملی و سکولار تمرکز می‌کند» که به نوشته منشور نیازمند همکاری «هموطنان متخصص که دعوت به همکاری خواهند شد»، است. 

منشور مهسا تصریح می‌کند که نیروهای خواهان تغییر نظام جمهوری اسلامی به ایران دمکراتیک، به حکمرانی دمکراتیک، حقوق بشر و کرامت انسانی، عدالت، صلح و امنیت، پایداری محیط زیستی، و شفافیت اقتصادی و رفاه، باور دارند. 

تعیین نوع حکومت از طریق همه‌پرسی و استقرار نظام سکولار و دمکراتیک، حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران با پذیرش گوناگونی، تمرکززدایی از قدرت، تشکیل نهاد مستقل نظارت بر انتخابات و پذیرش نهادهای ناظر داخلی و خارجی بر انتخابات، التزام قانون اساسی جدید به اعلامیه جهانی حقوق بشر، لغو مجازات اعدام و ممنوعیت شکنجه و مجازات خودسرانه، پیوستن و عمل به کنوانسیون‌های بین‌المللی که ایران به آن‌ها پیوسته است و اجرا نمی‌کند، حمایت از تشکیل دستگاه قضایی مستقل، دادخواهی برای تمامی قربانیان جمهوری اسلامی از طرف کمیته‌های حقیقت‌یاب، انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زیرمجموعه‌هایش، تعامل با تمام کشورهای جهان و پایان دادن به دخالت در امور کشورها، التزام به اصول توسعه پایدار و از بین بردن انحصارات اقتصادی از جمله راه‌های رسیدن به اهداف و باورهای فوق است.