روایت وال‌استریت ژورنال از رایزنی‌های آمریکا و عربستان که می‌تواند ژئوپولتیک خاورمیانه را متحول کند

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات گزارش داد که موضوع همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای در یک سال اخیر بین ریاض و واشینگتن مطرح بوده است

واشینگتن علاقمند به عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل است-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

روزنامه وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده است، گزارش داد که عربستان سعودی درباره تضمین امنیتی و کمک به توسعه فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز با آمریکا رایزنی‌ کرده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از این منابع که گفته می‌شود در روند رایزنی‌های دو کشور حضور داشته‌اند، نوشت: عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی یک اولویت برای دولت جو بایدن در آمریکا و نفتالی بنت در اسرائیل است. آن هم در زمانی که احتمال درگیری با جمهوری اسلامی بر سر برنامه‌های هسته‌ای‌اش و کمک به روسیه در جنگ با اوکراین وجود دارد.

براساس این گزارش، دولت بایدن به‌طور عمیق درگیر این رایزنی‌های پیچیده است و هرگونه توافقی می‌تواند چشم‌انداز سیاسی خاورمیانه را متحول و ژئوپولتیک منطقه را تغییر دهد.

نیویورک‌تایمز هم در مقاله‌ای جداگانه به نقل از منابع خود گزارش مشابهی را منتشر کرده است و به تضمین‌های امنیتی و همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز در مقابل پیشرفت در رابطه با اسرائیل اشاره می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات ریاض، تل‌آویو و واشینگتن هنوز درباره این گزارش‌ها اظهارنظر نکرده‌اند. اما عربستان سعودی همواره تاکید کرده است که تنها راه‌حل دو کشوری در مجادله اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌تواند راه بهبود روابط را هموار کند.

در همین حال تایمز اسرائیل ضمن تایید گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات گزارش داد که موضوع همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای در یک سال اخیر بین ریاض و واشینگتن مطرح بوده است اما تا توافق راه درازی مانده است.

به گفته این دیپلمات که نام او فاش نشده است، واشینگتن علاقمند به عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل است اما ریاض در این زمینه شتابی ندارد. دولت بایدن اعلام کرده است که تقویت پیمان ابراهیم که برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات متحده عربی و چند کشور عربی دیگر در دولت ترامپ منعقد شد، در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر مخالفت کنگره با تقویت همکاری‌های نظامی آمریکا با عربستان سعودی نیز می‌تواند مانعی در راه گسترش روابط دفاعی ریاض و واشینگتن باشد. همچنین افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها پس از به قدرت رسیدن دوباره بنیامین نتانیاهو نیز شکل‌گیری توافق بین تل‌آویو و ریاض را دشوارتر کرده است.

تایمز اسرائیل درباره همکاری‌های هسته‌ای به نگرانی واشینگتن اشاره می‌کند که همواره می‌گوید نمی‌خواهد شاهد به راه افتادن چرخه هسته‌ای در خاورمیانه باشد.

تایمز اسرائیل به نقل از برخی تحلیلگران به موضع ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در این زمینه اشاره می‌کند و از سوی دیگر یادآور می‌شود که توافق در زمان روی کار بودن جمهوری‌خواهان در آمریکا، احتمال بیشتری دارد. روابط دولت بایدن با عربستان سعودی، هرگز به اندازه دولت دونالد ترامپ گرم و صمیمانه نبوده است و سفر اخیر بایدن با عربستان هم نتوانست پیشرفت قابل توجهی ایجاد کند.

بیشتر از جهان