سانسور مدل‌های زن در چین؛ مردان تبلیغ لباس ‌زیر زنانه می‌کنند

پکن سختگیرانه‌ترین سیاست‌های سانسور را در جهان اعمال می‌کند

فعالیت مردانی که در شبکه‌های اجتماعی چین محصولات مربوط به زنان را تبلیغ می‌کنند، رواج زیادی دارد - public media

یک مدل مرد با پوشیدن لباس‌زیر زنانه ابریشمی، در پخش زنده شبکه اجتماعی دویین Douyin (نسخه چینی تیک‌تاک) حاضر شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ظاهر شدن این مدل مرد با لباس زنانه، از تازه‌ترین نمونه‌های نوآوری در عرصه کسب‌وکار برای شرکت‌های چینی است که با سانسور شدید در این کشور مواجه‌اند.

چندین شرکت‌ تولید و عرضه‌کننده لباس‌زیر زنانه که محصولات خود را از طریق فروشگاه‌های مجازی می‌فروشند، ژانویه سال جاری به دلیل حضور یک مدل زن در تبلیغ اینترنتی محصولاتشان، برپایه قوانین مربوط به سانسور، از فعالیت منع شدند. پس از آن، شرکت‌های عرضه‌کننده لباس‌زیر از روش‌هایی مانند مدل‌های مردانه یا انواع مانکن برای تبلیغ محصول خود استفاده می‌کنند.

صاحبان صنایع چین علاوه بر فعالیت مردان برای تبلیغ لباس‌زیر زنانه، راهکارهای دیگری نیز در شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته‌اند. مثلا برخی از مدل‌های زن، جدیدترین لباس‌زیر زنانه را روی تی‌شرت می‌پوشند تا به نوعی سانسور را دور بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین از سخت‌گیرانه‌ترین رژیم‌های سانسور جهان را به کار می‌گیرد. این کشور نه‌تنها اطلاعات حساس سیاسی را سانسور می‌کند ، بلکه نشر تصویر بدن زنان را نیز مجاز نمی‌داند.

ظهور مدل‌های مرد برای تبلیغ لباس‌زیر زنان، واکنش‌های متفاوتی در چین برانگیخته است؛ از اعلام خرسندی برخی فروشندگان گرفته تا تمسخر و اظهار بی‌میلی برخی کاربران به خرید چنین محصولاتی.

 در یکی از ویدیوهایی که در چندین رسانه دولتی چین نیز پخش شد، یک عرضه‌کننده آنلاین توضیح می‌دهد که هدفش از این راهکار، تضمین تداوم فعالیت کسب‌و‌کارش است. او در توضیحاتش تاکید می‌کند که با به کار گرفتن مدل مرد برای تبلیغ لباس زنان، قصد کنایه زدن ندارد و در مورد «رعایت قوانین» بسیار جدی است.

فروش مستقیم و مجازی محصولات، صنعتی چند میلیارد دلاری در چین است. در طول سه سال قرنطینه سختگیرانه مربوط به کووید-۱۹ در این کشور که بر بسیاری از مشاغل تاثیر گذاشت، فروش اینترنتی محصولات رونق زیادی گرفت و بسیاری از شرکت‌ها مایل‌اند هنوز به این شیوه فروش ادامه دهند.

در چنین شرایطی، وجود چهره‌های تاثیرگذار مرد که محصولات مربوط به زنان را تبلیغ می‌کنند، اتفاق جدیدی در چین نیست.

یکی از موفق‌ترین چهره‌های تاثیرگذار مرد چینی پس از تبلیغ یک رژ لب در پخش زنده، موفق شد صرفا در عرض پنج دقیقه، ۱۵ هزار عدد از این محصول را به فروش برساند. او با این کار در سال ۲۰۱۸ «پادشاه رژ لب» لقب گرفت.

انتقادها به سانسور شدید در چین در شرایطی مطرح می‌شود که حتی در خارج از این کشور نیز شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، به دلیل محدود کردن اشتراک‌گذاری تصاویر مربوط به بدن زنان، با انتقاداتی مواجه شده‌اند.

متا، شرکت اصلی فیس‌بوک و اینستاگرام، اشتراک‌گذاری تصاویری شامل پستان برهنه را محدود می‌کند، اما می‌گوید قصد دارد تصاویری را که برای مقاصد پزشکی یا بهداشتی به اشتراک گذاشته می‌شوند، مجاز کند.

یوتیوب نیز تصویر اندام‌ تناسلی، پستان یا باسن‌ را که با هدف ارضای جنسی به نمایش گذارده شوند، ممنوع کرده است. با این حال، این رسانه اجتماعی اعلام کرده است که احتمال دارد در زمینه انتشار تصاویر یا ویدیوهای مرتبط با برهنگی، محدودیت سنی ایجاد کند.

بیشتر از جهان