بنیان‌گذار واگنر می‌گوید ارتش روسیه کنترل کامل بخش شرقی باخموت را به دست گرفته است

شاهدان و روزنامه‌نگاران مستقلی که در نزدیکی  باخموت حضور دارند، ادعای پریگوژین را تایید نمی‌کنند

باخموت شهر راهبردی و حساس واقع در شرق اوکراین است - AFP

ایوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار گروه شبه‌نظامی واگنر، روز چهارشنبه اعلام کرد که سربازان روسیه کنترل کامل بخش شرقی شهر باخموت را به دست گرفته‌اند.

او در کانال تلگرامی خود تایید کرد که نیروهای روسیه بخش شرقی رودخانه باخموتا را به طور کامل تصرف کرده‌اند.

باخموت شهر راهبردی و حساس واقع در شرق اوکراین، هفته‌ها است که به کانون اصلی درگیری‌ها بین نیروهای روسیه و ارتش اوکراین تبدیل شده است.

اهمیت این شهر ۷۰ هزار نفری برای روسیه، گسترش کنترل این کشور بر منطقه دونباس است.

بنیان‌گذار گروه واگنر پیش‌تر نیز ادعاهایی از جمله سقوط باخموت را مطرح کرده بود که در نهایت معلوم شد واقعیت ندارند.

گروه واگنر را شبه‌نظامیانی مزدور تشکیل می‌دهند که کاخ کرملین از آنان پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کند. اعضای این گروه در پیشروی‌‌های ماه‌های اخیر روسیه در سراسر اوکراین نقش عمده‌ای داشته‌اند.

پیش‌تر ولودیمیر زلنسکی تاکید کرده بود که سقوط باخموت می‌تواند سقوط و اشغال بقیه مناطق اوکراین را به همراه داشته باشد.

ناظران و روزنامه‌نگارانی که در نزدیکی محل درگیری‌ها در این شهر حضور دارند، می‌گویند شرق باخموت که بسیار کوچک‌تر از منطقه مرکزی و غربی است، همچنان در اختیار نیروهای اوکراینی قرار دارد.

 به گفته خبرنگار شبکه فرانس۲۴، نیروهای روسیه از پنجشنبه گذشته پیشرفت چشمگیری در نزدیکی باخموت نداشته‌اند. این خبرنگار که از ۲۵ کیلومتری این شهر گزارش می‌داد، تاکید کرد که نمی‌تواند ادعاهای بنیان‌گذار گروه واگنر را تایید کند. او همچنین گفت که سخنان زلنسکی درباره سقوط باخموت بسیار «عجیب» است.

نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در نزدیکی باخموت، وزاری دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا با موضوع افزایش کمک تسلیحاتی به اوکراین گفت‌وگو می کنند. در این نشست که در استکهلم برگزار می‌شود، وزیر دفاع اوکراین نیز حضور خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر بحث کمبود مهمات نیروهای اوکراینی داغ شده است.

ارتش این کشور روزانه هزاران گلوله ۱۵۵ میلی‌متری توپ هویتزر به سمت مواضع روسیه پرتاب می‌کند.

مسئله کمبود مهمات ارتش اوکراین در حالی مطرح می‌شود که مجلس عوام بریتانیا روز سه‌شنبه وضعیت «انبار مهمات بریتانیا» را خطرناک توصیف کرد و از دولت این کشور و کشورهای اروپایی متحد خواست برای کمبود مهمات چاره‌ای بیندیشند. در گزارش مجلس عوام، کاهش ذخیره مهمات برای امنیت بریتانیا خطرناک توصیف شد.

جنجال بر سر افشاگری‌های نیویورک‌تایمز درباره عوامل حمله به خطوط گاز نورداستریم

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، چهارشنبه درباره افشاگری‌های روزنامه نیویورک‌تایمز درباره عوامل حمله خرابکارانه به خطوط لوله گاز نورداستریم هشدار داد.

این روزنامه مدعی شده است که حامیان اوکراین و مخالفان ولادیمیر پوتین این عملیات را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند.

وزیر دفاع آلمان گفت برای اثبات این «اتهام‌ها» باید در انتظار مدارک و اسناد دستگاه‌های اطلاعاتی ماند. او تاکید کرد که طرح این اتهام‌های زودهنگام خطرناک است.

پیستوریوس در مصاحبه‌ با شبکه دویچلند فانک افزود: «ممکن است این یک عملیات دروغین برای بد جلوه دادن اوکراین باشد.»

در مقابل، کاخ کرملین هم روز چهارشنبه اعلام کرد گزارش‌ نیویورک‌تایمز در مورد حملات خرابکارانه به خط لوله نورد استریم «تلاشی هماهنگ برای منحرف کردن افکار عمومی است».

در گزارش این روزنامه آمده است که عوامل خرابکاری هیچ ارتباطی با دولت‌های غربی یا دولت اوکراین نداشته‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه، می‌گوید چگونه چنین چیزی امکان دارد؟

پسکوف به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت: «بدیهی است که نویسندگان این گزارش می‌خواهند توجه افکار عمومی را منحرف کنند. بدیهی است که این اقدام هماهنگ‌شده رسانه‌ها است. مقام‌های آمریکایی چگونه می‌توانند بدون تحقیق چنین چیزی را ثابت کنند؟»

بیشتر از جهان