وزیر دفاع پاکستان از سفر قریب‌الوقوع هیئت طالبان به آن کشور خبر داد

هدف از این سفر، گفت‌وگو در مورد اقدامات ضد تروریسم در دو طرف مرز است

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه، در یک نشست خبری گفت که قرار است به‌زودی یک هیئت از طالبان افغانستان برای گفت‌وگو در مورد مسائل امنیتی به پاکستان بروند. وزیر دفاع پاکستان درمورد زمان دقیق این سفر توضیحی نداد، اما گفت که قرار است هیئت طالبان در سفر به پاکستان «درمورد امنیت منطقه‌ای و اقدامات ضدتروریسم» با دولت پاکستان گفت‌وگو کنند.

وزیر دفاع پاکستان درحالی از برنامه سفر هیئت طالبان به پاکستان خبر داد که حدود دو هفته قبل، شخص وزیر دفاع همراه با رئیس سازمان اطلاعات پاکستان در سفری به کابل، با مقام‌های ارشد طالبان دیدار کرد. 

رسانه پاکستانی اکسپرس‌تریبیون به نقل از منابع آگاه نوشت که در سفر وزیر دفاع پاکستان به کابل، تنها موضوع مورد بحث، چالش‌های امنیتی و به‌ویژه فعالیت تحریک طالبان پاکستان بوده است. این درحالی است که وزارت خارجه طالبان در خبرنامه‌ای اعلام کرد هیئت پاکستانی با رهبری طالبان درمورد مسائل دوجانبه، اقتصاد و مهاجرت گفت‌وگو کرده است.

رسانه‌های پاکستانی به‌نقل از منابع مطلع از داخل دولت پاکستان، نوشتند که پس از سفر وزیر دفاع به کابل، او با یک مجموعه پیشنهادهای رهبری طالبان به اسلام‌آباد برگشت. یکی از مهم‌ترین پیشنهادها، خلع سلاح افراد تحریک طالبان پاکستان و عقب‌راندن آن‌ها از مرز بین افغانستان و پاکستان بود که طالبان از دولت پاکستان خواسته‌اند هزینه این عملیات را بپردازد. 

خبرگزاری «ای‌ان‌آی» (ANI) روز شنبه گزارش داد که دولت پاکستان تاکنون به این پیشنهاد طالبان واکنش مثبتی نشان نداده، زیرا به نیت طالبان و نیز امکان عملی‌شدن این طرح، مشکوک است. در همین حال، یک مرکز تحقیقاتی به‌نام «دیده‌بان نظامی پاکستان» روز شنبه ۱۳ اسفند گزارش داد که آن کشور درحال آماده‌شدن برای رویارویی مسلحانه با تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریک طالبان پاکستان از زمان به‌قدرت‌رسیدن طالبان در افغانستان، در داخل خاک این کشور، به‌ویژه در مناطق شرقی که هم‌مرز با پاکستان است، به‌طور آزادانه فعالیت می‌کنند و در این مدت، حملات پرتلفاتی در داخل خاک پاکستان، به‌ویژه ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخواه، انجام داده‌اند.

مقام‌های دولت پاکستان تاکنون گفت‌وگوهای متعددی با مقام‌های ارشد طالبان افغانستان درمورد مهار تحریک طالبان پاکستان داشته‌اند که هیچ‌یک به نتیجه نرسیده‌اند. 

با بدتر شدن اوضاع امنیتی در پاکستان، دولت این کشور برای نخستین‌بار وزیر دفاع پاکستان را برای ملاقات با رهبری طالبان به افغانستان فرستاد و اکنون اعلام کرده است که قرار است یک هیئت بلندپایه طالبان نیز به پاکستان بیایند تا درمورد مسائل امنیتی و به‌طور مشخص درمورد تحریک طالبان پاکستان و نیز حضور داعش در مرزهای افغانستان و پاکستان گفت‌وگو کنند. 

علاوه‌بر تحریک طالبان پاکستان که گروهی هم‌سو با طالبان افغانستان و ضد دولت پاکستان است، گروه داعش خراسان نیز به یک تهدید امنیتی برای هر دو کشور بدل شده است. طالبان افغانستان در حال حاضر داعش را یکی از دشمنان سرسخت خود می‌دانند و تلاش دارند به هر وسیله‌ای آنان را سرکوب کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان افغانستان، پیوستن افراد طالبان به تحریک طالبان پاکستانی را آزاد گذاشته است تا از پیوستن آنان به داعش جلوگیری شود.

بیشتر از جهان