چین در رقابت فناوری از آمریکا پیشی گرفت

در برخی حوزه‌ها، ۱۰ موسسه برتر پژوهشی جهان در چین قرار دارند

یک‌پنجم پژوهشگران برتر چین در استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا، و آمریکا تحصیل کرده‌اند‌ـ Florence Lo/REUTERS

بنا بر بررسی موسسه سیاست راهبردی استرالیا (ASPI)، چین در ۳۷ فناوری از ۴۴ فناوری حیاتی و نوظهور جهان در حوزه‌های دفاعی، فضایی، انرژی و زیست‌فناوری از کشورهای دموکراتیک غربی سبقت گرفته است.

به گزارش رویترز، بررسی این اندیشکده نشان داده است که ۱۰ موسسه برتر پژوهشی جهان در برخی حوزه‌ها در چین قرار دارند.

بر اساس این بررسی، که حامی مالی آن وزارت خارجه آمریکا بوده است، ایالات متحده آمریکا در اغلب موارد در جایگاه دوم قرار دارد، هرچند در حوزه‌های پژوهش رایانش کوانتومی، ماهواره‌های کوچک و واکسن همچنان در صدر جهان ایستاده است.

به نوشته رویترز، موسسه سیاست راهبردی استرالیا در این گزارش خواستار افزایش سرمایه‌گذاری دولت‌ها در بخش پژوهش شد و نوشت: «دموکراسی‌های غربی دارند عرصه رقابت جهانی فناوری را می‌بازند، از جمله رقابت برای موفقیت‌های علمی پژوهشی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که چین در چارچوب برنامه‌های دولتی، در عرصه پژوهش‌های اثرگذار پیشتاز است.

این پژوهشکده مقاله‌های علمی که بیشترین ارجاع را داشته‌اند بررسی کرده است، که احتمالا این مقاله‌ها به ثبت اختراع و نوآوری منجر شده‌اند. در این گزارش اشاره شده است اگر پیش‌تر به پژوهش گسترده چین در حوزه موشک‌های ماورای صوت توجه شده بود، موفقیت چین در این حوزه در سال ۲۰۲۱ غافلگیرکننده نبود.

در ادامه این گزارش آمده است: «در پنج سال گذشته، چین ۴۸.۴۹ درصد مقاله‌های پژوهشی تاثیرگذار جهان را تولید و به موتورهای هواپیمای پیشرفته تبدیل کرده است، از جمله موتورهای ماورای صوت، و هفت موسسه پژوهشی از ۱۰ موسسه برتر جهان در این حوزه در چین قرار دارند.»

در این بررسی همچنین آمده است احتمال دارد چین ۱۰ حوزه از جمله زیست‌شناسی مصنوعی، که یک‌سوم پژوهش‌های جهان را در بر می‌گیرد، و همچنین باتری‌ها، اینترنت ۵جی، و محصولات نانو را قبضه کند.

آکادمی علوم چین، که یک موسسه پژوهشی دولتی است، در بیشتر ۴۴ فناوری بررسی‌شده در حوزه‌های دفاعی، فضایی، روباتیک، انرژی، محیط زیست، زیست‌فناوری، هوش مصنوعی، مواد پیشرفته، و فناوری کوانتومی در رتبه اول یا دوم قرار دارد.

به نوشته رویترز، چین حوزه پژوهشی‌اش را با استفاده از دانشی که از خارج از کشور کسب شده تقویت کرده است و داده‌ها نشان می‌دهد که یک‌پنجم پژوهشگران برتر چین در استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا، و آمریکا تحصیل کرده‌اند.

در این گزارش پیشنهاد شده است که برنامه‌های بررسی ویزا انتقال غیرقانونی فناوری را محدود کنند و در عوض، همکاری بین‌المللی با متحدان امنیتی تقویت شود.

بیشتر از جهان