خورشید مصنوعی چین پنج برابر داغ‌تر از خورشید واقعی است

یک راکتور همجوشی هسته‌ای در چین به دمای ۷۰ میلیون درجه سانتی‌گراد رسید

هدف نهایی این است که با شبیه‌سازی واکنش‌های طبیعی که در ستارگان رخ می‌دهد، انرژی پاک تقریبا نامحدود تولید شود‌ــ Facebook/Vocea Astrelor

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، یک رآکتور همجوشی هسته‌ای در چین با دستیابی به دمای پنج برابر داغ‌تر از خورشید به مدت بیش از ۱۷ دقیقه، رکورد جدیدی را در رسیدن به دمای بالای پایدار ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، «ابررسانای پیشرفته آزمایشی توکاماک» (EAST) که با نام «خورشید مصنوعی» شناخته می‌شود، در این آزمایش به دمای ۷۰ میلیون درجه سانتی‌گراد رسید. 

هدف نهایی از ساخت دستگاه خورشید مصنوعی این است که با شبیه‌سازی واکنش‌های طبیعی که در ستارگان رخ می‌دهد، انرژی پاک تقریبا نامحدود تولید کند.

گونگ شیانزو، پژوهشگر موسسه فیزیک پلاسما آکادمی علوم چین (ASIPP) که آزمایش اخیر را سرپرستی کرده است، می‌گوید: «عملکرد اخیر، مبنایی علمی و آزمایشگاهی قوی برای راه‌اندازی رآکتور همجوشی ایجاد می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه «ابررسانای پیشرفته آزمایشی توکاماک» (EAST) که تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد پوند برای چین هزینه در برداشته است، این آزمایش را تا ماه ژوئن اجرا خواهد کرد.

همجوشی هسته‌ای با هدف نهایی تولید انرژی پاک، سروصدای تبلیغاتی زیادی به پا کرده است، اما با وجود دهه‌ها پژوهش درباره این فناوری، تا تحقق در خارج از آزمایشگاه فاصله زیادی دارد.

این فرایند به سوخت‌های فسیلی نیاز ندارد و برخلاف فرایند شکافت هسته‌ای که انرژی هسته‌ای [در مقیاس] تجاری را تامین می‌کند، مواد پسماند خطرناکی به‌جا نمی‌گذارد. فیزیکدانان همچنین ادعا می‌کنند که خطر فاجعه زیست‌محیطی [نیروگاه‌های همجوشی] بسیار کمتر است.

تیم تحقیقاتی رآکتور چین همچنین از ابرپروژه رآکتور همجوشی هسته‌ای دیگری که در حال حاضر در مارسی فرانسه در حال ساخت است، پشتیبانی فنی به عمل خواهد آورد.

راکتور آزمایشی گرماهسته‌ای بین‌المللی (ITER) پس از تکمیل، بزرگ‌ترین رآکتور جهان خواهد بود.

بریتانیا نیز در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک نیروگاه همجوشی هسته‌ای برای بخشی از «انقلاب صنعتی سبز» است و ماه گذشته، فهرست پنج مکان برگزیده برای محل ساخت آن اعلام شد. هدف پروژه توکاماک کروی تولید انرژی (STEP)، ساخت یک طراحی مفهومی تا سال ۲۰۲۴ و برق‌رسانی به خانه‌های مردم احتمالا در دهه ۲۰۴۰ است.

© The Independent

بیشتر از علوم