زنان و دختران معترض ایرانی» برنده جایزه شجاعت وزارت خارجه آمریکا شدند» 

در هفدهمین دور برگزاری اهدای این جایزه، امسال «جایزه افتخاری و گروهی مادلین البرایت» به «زنان و دختران معترض ایرانی» اهدا می‌شود

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که همز‌مان با روز جهانی زن در هشتم مارس برابر با ۱۷ اسفند، مراسم اهدای «جایزه بین‌المللی زنان شجاع »‌ در کاخ سفید برگزار خواهد شد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، جوایز را اهدا خواهند کرد. 

در بیانیه‌ وزارت خارجه آمریکا آمده است که جایزه بین‌المللی زنان شجاع سال ۲۰۲۳ به ۱۱ زن فوق‌العاده از سراسر جهان تعلق خواهد گرفت که در راه دفاع از صلح، عدالت، حقوق بشر، برابری جنسیتی و حقوق برابر و توانمند کردن زنان و دختران تلاش کرده و گاهی بهای سنگین پرداخته‌اند، و برای آینده روشن‌تر برای همه تلاش می‌کنند. در این فهرست نام «زنان و دختران معترض ایران» نیز دیده می‌شود.

بر اساس بیانیه فوق، در هفدهمین دور برگزاری اهدای این جایزه، امسال «جایزه افتخاری و گروهی مادلین البرایت» به «زنان و دختران معترض ایرانی» اهدا می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در آن برندگان امسال را معرفی کرده است، درباره ایران نوشت: «مرگ مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر هنگامی که در بازداشت گشت ارشاد بود، ماه‌ها اعتراضات مردمی و به رهبری زنان را در ۳۱ استان ایران برانگیخت.» این بیانیه می‌افزاید: «خشونت حکومت علیه زنان در ایران سابقه طولانی دارد، اما قتل وحشیانه مهسا امینی جامعه ایرانی را برانگیخت و جنبش اعتراضی را رقم زد. در روزهای پس از مرگ امینی، زنان و دختران ایرانی به خیابان‌ها ریختد، حجاب‌های خود را آتش زدند و مویشان را بریدند.» 

بیانیه وزارت خارجه دولت آمریکا در ادامه می‌نویسد: «شجاعت زنان با موج حمایت مردان و دختران دانش‌آموز همراه شد و رسانه‌های اجتماعی به سرعت با تصاویر دختران معترضی پر شد که در کلاس‌های درس و در مقابل مسئولان مدارس ایستادند.» 

بیانیه فوق می‌افزاید: «به‌رغم واکنش خشنی که صدها نفر از معترضان صلح‌جو، از جمله ۷۰ کودک، را کشت، مبارزه زنان و دختران ادامه دارد.» 

به گفته گروه‌های حقوق بشری، در جریان اعتراضات سراسری ضدحکومت در ایران که بیش از پنج ماه است ادامه دارد، بیش از ۵۰۰ نفر به دست نیروهای وابسته به نظام جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. همچنین، در هفته‌های گذشته دختران دانش‌آموز در ده‌ها مدرسه سراسر ایران قربانی مسمومیت‌های سازمان‌یافته سریالی شده‌اند. 

در فهرست برندگان جایزه بین‌المللی زنان شجاع ۲۰۲۳، نام دکتر ذاکره حکمت از افغانستان نیز به چشم می‌خورد که در پی تحصیل در ترکیه و گرفتن مدرک پزشکی، به کار داوطلبانه در عرصه کمک به پناهجویان پرداخت و سال ۲۰۱۴ انجمن همبستگی با پناهجویان افغان را تاسیس کرد تا برای حقوق زنان و پناهجویان تلاش کند. 

در این فهرست نام زنانی از کشورهای ازبکستان، مغولستان، اوکراین، لهستان، قزاقستان، آرژانتین، جمهوری آفریقای مرکزی، اردن، کاستاریکا، مالزی و اتیوپی نیز به چشم می‌خورد.