سناتورهای آمریکایی خواستار تحقیقات سازمان ملل در مورد شکنجه‌گاه‌های مخفی ایران شدند

خبرگزاری سی‌ان‌ان پیش‌تر در گزارشی «شبکه‌ای از مراکز مخفی شکنجه در ایران» را افشا کرده بود

کمیته‌ای متشکل از سناتورهای آمریکایی از سازمان ملل خواسته است که در مورد شبکه‌ای از مراکز مخفی شکنجه در ایران که ماه گذشته در گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان افشا شد، تحقیق کند.

سی‌ان‌ان روز دوشنبه، ۶ مارس (۱۵ اسفند) خبر داد که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به گزارش منتشرشده در این خبرگزاری، اعلام کرده که مشخص است که جمهوری اسلامی ایران با هدف سرکوب خیزش اخیر در این کشور به شکنجه شهروندان خود اقدام می‌کند.

در بیانیه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا آمده است: «کشف این زندان‌های مخفی، جدیدترین نمونه از ظلم رژیم ایران است. جامعه بین‌الملل باید تهران را برای شکنجه شهروندانش پاسخگو بداند.»

در این بیانیه تاکید شده است که هیات حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید افشاگری‌های انجام‌گرفته درباره شکنجه‌گاه‌های مخفی در ایران را بررسی کند.

 این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که در نوامبر ۲۰۲۲، شورای حقوق بشر سازمان ملل تحقیقات مستقلی را در مورد سرکوب قیام سراسری ایران پس از کشته شدن مهسا امینی، آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اواخر فوریه، واحد تحقیقات بین‌المللی سی‌ان‌ان گزارشی درباره بازداشتگاه‌های مخفی رژیم ایران منتشر کرد. در این گزارش به بیش از ۳۲ زندان مخفی اشاره می‌شود که بسیاری از این «تاریکخانه‌ها» زیر نظر دولت یا سپاه پاسداران فعالیت می‌کنند.

 سی‌ان‌ان با استناد به بیش از ۱۰ شهادت وکیلان ایرانی و قربانیان این شکنجه‌گاه‌های مخفی، دریافت که استفاده از چنین ابزاری خارج از روند قانونی، در مقیاسی بی‌سابقه در قیاس با گذشته انجام گرفته است.

از جمله شدیدترین اشکال شکنجه که قربانیان به آن شهادت داده‌اند، خشونت جنسی، برق‌گرفتگی، کشیدن ناخن‌ها، شلاق و ضرب‌وشتم شدید است که به جراحت‌های جدی و شکستگی دست و پا منجر شده است.

در گزارش این خبرگزاری تاکید شده بود که این یافته‌ها، تصویری از رژیمی را نشان می‌دهد که در مقیاس عظیمی به شکنجه شهروندانش اقدام می‌کند تا قیامی را که بزرگ‌ترین تهدید داخلی دهه‌های گذشته برای روحانیان حاکم بوده است، سرکوب کند.

یکی از شاهدانی که به وجود این «تاریکخانه‌ها» شهادت داده بود و گفته می‌شود اینک در مخفی‌گاه به سر می‌برد، کیوان صمدی، دانشجوی پزشکی، است که در ایران گروه‌هایی زیرزمینی برای کمک و امدادرسانی پزشکی به مجروحان  تجمع‌های اعتراضی تشکیل داده بود.

صمدی شش هفته در بازداشت بود و ۲۱ روز تحت شکنجه قرار داشت. او گفت که در شبکه‌ای که تشکیل داده بود، همراه با همکارانش توانستند ۷۰۰ نفر از مجروحان تجمع‌های اعتراضی را درمان کنند. او به سی‌ان‌ان گفت که رژیم جمهوری اسلامی با ممانعت از ارائه خدمات پزشکی و درمان به مجروحان تجمع‌های اعتراضی، مرتکب جرائم جنگی می‌شود.

صمدی گفت که ماموران وابسته به نیروهای جمهوری اسلامی او را به جای نامعلومی بردند و تحت شرایط بسیار وحشتناک و با اعمال شکنجه‌های وحشیانه، تلاش کردند او را به اعتراف اجباری و اذعان به اقدام علیه حکومت وادارند. صمدی همچنین تاکید کرد که از امضای اقرارنامه‌ای که می‌توانست به منزله حکم مرگ او باشد، خودداری کرده است.

سی‌ان‌ان بر اساس شهادت این دانشجوی پزشکی و با مطابقت اظهارات او با تصاویر ماهواره‌ای، توانست نقشه محل بازداشت او را در شهر اشنویه، جایی مخفی در میان درختان و در نزدیکی یک مدرسه دخترانه، شناسایی کند. صمدی گفت که در این محل هر روز دو مامور او را شکنجه می‌دادند تا حدی که خون بالا آورد. او گفت در اتاق گنجه‌ای بود که در آن ابزارهای شکنجه، از جمله شوکر، چندین چاقو و انبرهای مختلف و انواع سرنگ نگهداری می‌شد. صمدی گفت که ماموران به او مواد مخدر می‌دادند و در روز شانزدهم با باتوم به او تجاوز کردند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان،‌ رژیم جمهوری اسلامی ایران از برخی مساجد در مشهد نیز در حکم بازداشتگاه استفاده کرده و این الگو در شهرهای مختلف در سراسر ایران تکرار شده است. سی‌ان‌ان دست‌کم شش بازداشتگاه غیررسمی در سنندج، پنج واحد مشابه در زاهدان، و هشت تاریکخانه و شکنجه‌گاه موقت نیز در تهران شناسایی کرده است. همه افرادی‌ که با آن‌ها گفت‌وگو شده، از شکنجه‌های خشن جنسی، توهین، تحقیر، ضرب‌و‌جرح و فیلمبرداری از تمام این اقدامات پرده برداشته‌اند.