تظاهرات ۴۰۰ هزار نفری شهروندهای اسرائیل علیه دولت نتانیاهو

وزیر فرهنگ سابق دولت نتانیاهو او را به انجام «کودتا» متهم کرد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت:«چرا ساکتید؟»

طیف‌ بسیار وسیعی از مخالفان حکومت، حتی چهره‌های لیکود، حزب سابق نتانیاهو، در این تظاهرات‌ها شرکت داشته‌ان-REUTERS/Amir Cohen

صدها هزار نفر روز شنبه، ۴ مارس (۱۳ اسفند)، در اسرائیل به خیابان‌ها آمدند تا در نهمین هفته پیاپی، به تلاش‌های دولت این کشور برای ایجاد تغییرات عمده در قوه قضائیه و کاهش قدرت دیوان عالی اعتراض کنند. طبق تخمین‌ها، ۱۶۰ هزار نفر در تل‌آویو و ده‌ها هزار نفر دیگر در ده‌ها شهر و روستا در سراسر اسرائیل، در این تظاهرات‌ شرکت کردند. سازمان‌دهندگان، مدعی شرکت مجموع ۴۰۰ هزار نفر در این تظاهرات‌ اعتراضی‌اند. تظاهرات‌ همبستگی نیز با حضور شهروندان اسرائیل در سایر کشورها، از جمله در نیویورک و شیکاگو، در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار می‌شود.

برخی از چهره‌های بنام جامعه یهودیان در خارج از اسرائیل نیز به‌ جد نسبت به تغییرات جدید اعتراض کرده‌اند و خواهان توقف آن‌ها شده‌اند. چهره‌هایی مثل مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، و مارگارت هاج، نماینده حزب کارگر در مجلس بریتانیا و رئیس شاخه یهودی این حزب، در مقاله‌هایی که به ترتیب در روزنامه‌های «نیویورک تایمز» و «گاردین» منتشر شد، تاکید کردند تغییراتی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌خواهد به تصویب برساند، به از بین رفتن حکومت قانون و بنیان دموکراسی در اسرائیل می‌انجامد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از پایان تظاهرات اصلی در تل‌آویو، بار دیگر شاهد درگیری‌هایی بین پلیس و برخی از تظاهرات‌کنندگان بودیم. گروهی از تظاهرات‌کنندگان با عبور از موانعی که نصب شده بود، وارد بزرگراه آیالون شدند. مسدود کردن جاده‌ها از راهکارهای معترضان بوده است و چهارشنبه گذشته شاهد استفاده گسترده از آن بودیم. رهبران اعتراضات اعلام کردند که روز پنجشنبه، ۹ مارس، «روز اختلالات» ‌در سراسر کشور خواهد بود و احتمالا باید شاهد حرکات مشابه بیشتری باشیم. 

طیف‌ بسیار وسیعی از مخالفان حکومت، حتی از چهره‌های لیکود، حزب سابق نتانیاهو، در این تظاهرات‌ها شرکت داشته‌اند. لیمور لیونات، وزیر سابق از همین حزب، در تظاهرات روز شنبه در تل‌آویو سخنرانی کرد و به شوخی، معترضان را با نام‌ها و عنوان‌هایی خطاب کرد که مخالفان، برای حمله به آنان به کار برده‌‌اند: «عصر بخیر آنارشیست‌ها، عصر بخیر، تروریست‌ها!»، اما سپس افزود: «عصر بخیر میهن‌پرستان!»

لیمور لیونات در مجموع ۱۴ سال در دولت‌های مختلف نتانیاهو در سمت‌هایی همچون وزیر ارتباطات، آموزش و پرورش و فرهنگ و ورزش خدمت کرده است، اما اینک نخست‌وزیر راستگرا را به انجام «کودتا» متهم کرد و از نمایندگان لیکود در مجلس خواست علیه‌ او به میدان آیند. او گفت: «همه چیز را می‌شنوید و می‌بینید، پس چرا ساکتید؟»

بیشتر از جهان