واکنش تایوان به سخنان تازه نخست‌وزیر چین: اشغال تایوان را فراموش کنید

نخست‌وزیر چین از افزایش ۷.۲ درصدی بودجه نظامی کشورش خبر داد و بار دیگر استقلال جزیره تایوان را زیر سوال برد

واکنش تایوان به حمله مجدد نخست‌وزیر چین به استقلال این کشور - رویترز

تایوان می‌گوید چین باید به استقلال این کشور احترام بگذارد اما چینی‌ها از «اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز» با تایوان سخن می‌گویند و بار دیگر با استقلال کامل این کشور مخالفت کرده‌اند.

به گزارش رویترز، لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین که روز یکشنبه ۱۴ اسفند در مراسم افتتاحیه کنگره خلق این کشور سخنرانی می‌کرد، از انجام «اقدامات قاطعانه‌تری» برای مخالفت با استقلال تایوان خبر داد و تایپه نیز در پاسخ گفت که پکن موظف است تا به تعهد مردم تایوان به دموکراسی و آزادی احترام بگذارد.

چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود محسوب می‌کند، طی سه سال گذشته فعالیت‌های نظامی‌اش در نزدیکی جزیره تایوان را افزایش داده است و بارها در واکنش به آنچه که «تبانی تسلیحاتی بین تایپه و واشنگتن» می‌خواند، واکنش‌های نظامی نشان داده است.

همچنین بر اساس گزارش جدید وزارت دارایی چین که روز یکشنبه در پارلمان این کشور قرائت شد، چینی‌ها بودجه نظامی خود برای سال جاری میلادی به میزان ۷.۲ درصد افزایش داده‌اند که بالاترین میزان افزایش سالانه بودجه دفاعی چین از سال ۲۰۱۹ تاکنون محسوب می‌شود. چین برای سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۲۵ میلیارد دلار در زمینه نظامی هزینه خواهد کرد که بیشترین هزینه نظامی سالانه را در میان کشورهای جهان، پس از آمریکا خواهد داشت.

نخست‌وزیر چین در پارلمان چین گفت که پکن بر اصل «چین واحد» پافشاری می‌کند و معتقد است که «تایوان بخشی از چین است»، اگرچه او به‌طور مستقیم حرفی از حمله نظامی به تایوان به میان نیاورد.

لی که چیانگ خطاب به حدود سه هزار نماینده در تالار بزرگ حزب خلق چین گفت: «دولت باید سیاست حزب ما را برای حل و فصل مسئله تایوان اجرا کند و گام‌های قاطعانه‌ای را برای مخالفت با استقلال تایوان و همچنین ترویج اتحاد مجدد بردارد. ما باید توسعه مسالمت‌آمیز روابط بین تنگه را ترویج کنیم و روند اتحاد مجدد صلح‌آمیز چین را پیش ببریم.»

در گزارش رویترز آمده است که اکثر مردم تایوان «هیچ علاقه‌ای» به پیوستن کشورشان به حکومت چین و از بین رفتن استقلال و دموکراسی در این جزیره ندارند. در ماه اوت، چین در واکنش به بازدید نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا از تایپه، مانورهای جنگی چند روزه‌ای را در اطراف تایوان برگزار کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لی همچنین در سخنرانی اخیر خود افزوده است که نیروهای مسلح چین باید آمادگی رزمی خود را افزایش دهند. صحبت‌هایی که واکنش مستقیم تایپه مواجه شده است.

شورای امور سرزمین اصلی تایوان  (MAC)گفت پکن باید با این واقعیت روبرو شود که دو طرف تنگه تایوان «ربطی به هم ندارند» و «چین باید به تعهد مردم تایوان به مفاهیم اصلی پایبندی به حاکمیت، دموکراسی و آزادی جمهوری چین احترام بگذارد. چین باید به گونه‌ای عملی، منطقی، برابر و با احترام متقابل، با امور بین تنگه‌ها برخورد کند تا شرایطی برای تعاملات سالم ایجاد شود.»

پس از انتشار گزارش جدید از بودجه نظامی چین در سال جاری میلادی، برخی از ناظران بین‌المللی، درباره کیفیت ارقام ارائه‌شده شک و تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. از جمله خبرگزاری فرانسه که نوشت چین بسیاری از تحقیقات نظامی خود مانند تحقیقات در زمینه موشک‌ها و دفاع سایبری را جزو هزینه‌های تحقیقات غیرنظامی به شمار می‌آورد.

همچنین دولت چین همزمان باز آغاز نشست سالانه کنگره ملی خلق در روز یکشنبه ۱۴ اسفند اعلام کرد که برای سال جاری میلادی رشد اقتصادی پنج درصدی را هدف‌گذاری کرده است. رشد اقتصادی چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در سال گذشته به سه درصد کاهش یافته بود.

لی‌که چیانگ گفت: «ما باید اولویت را به احیای اقتصادی و گسترش مصرف بدهیم. سطح درآمد ساکنان مناطق شهری و روستایی باید از طریق کانال‌های متعدد افزایش یابد. ما باید هزینه‌ها را در خصوص مورد اقلام بزرگ تثبیت کنیم.»

لی‌که چیانگ همچنین بر لزوم افزایش بودجه نظامی و آموزش نیروها برای شرایط ویژه تاکید کرد. پیشتر یک مقام دولت چین گفت بود که این کشور در حال افزایش بودجه دفاعی خود جهت پاسخگویی به چالش‌های پیش روی این کشور است.  کنگره ملی خلق همچنین قرار است وضعیت کابینه شی جین پینگ را مورد بررسی قرار دهد.

بیشتر از جهان