حملات دیپلماتیک بلینکن و لاوروف یک روز پس از ملاقات کوتاه در هند 

وزیران خارجه روسیه و آمریکا برای شرکت در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ به پایتخت هند سفر کردند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ایالات متحده آمریکا را به ریاکاری متهم کرد. کمی قبل از این موضع‌گیری لاوروف، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در نشستی امنیتی در دهلی‌نو گفته بود که نمی‌توان به روسیه اجازه داد تا بدون حسابرسی جنگ در اوکراین را پیش ببرد. 

سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن برای شرکت در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ به پایتخت هند سفر کردند و برای اولین بار پس از حمله یک سال پیش مسکو به اوکراین یکدیگر را ملاقات کردند. 

بلینکن در نشست امور راهبردی «گروه رایسینا» که روز جمعه سوم مارس برگزار شد، گفت: «اگر بگذاریم که روسیه بدون آن که مجازاتی در پی باشد به آنچه در اوکراین انجام می‌دهد ادامه دهد، پیامی برای مهاجمان احتمالی در همه جای جهان می‌فرستیم مبنی بر این که آنها نیز می‌توانند همین کار را بکنند.»

لاوروف که در همان نشست و پس از بلینکن صحبت می‌کرد، در واکنش گفت که «وقتی ایالات متحده برای توجیه مداخله نظامی خود در نقاط مختلف جهان از جمله جنگ در عراق، حمله هوایی به لیبی، و بمباران یوگسلاوی در جریان جنگ کوزوو در ۱۹۹۹ از تهدید علیه امنیت ملی خود استفاده می‌کند، زیر سوال بردن اقدام روسیه در اوکراین نشان‌دهنده معیارهای دوگانه است.». 

لاوروف همچنین گفت که پرسش درباره زمان مذاکره روسیه برای پایان جنگ، سوالی است که باید از ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین پرسیده شود. 

وزیر خارجه ولادیمیر پوتین افزود: همه می‌پرسند روسیه کی قرار است مذاکره کند... غرب مدام می‌گوید که هنوز زمان مذاکره فرا نرسیده است زیرا قبل از هر مذاکره‌ای اوکراین باید در میدان نبرد پیروز شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کی‌یف می‌گوید خروج روسیه از سرزمین‌های اشغالی اوکراین شرط مذاکره است و روسیه حاضر به عقب‌نشینی از این مناطق نیست.

در اجلاس گروه ۲۰، ایالات متحده و متحدانش از کشورهای عضو خواستند تا به فشار بر روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین ادامه دهند، اما به دلیل مخالفت روسیه و چین، گروه ۲۰ نتوانست درباره صدور بیانیه مشترکی درباره جنگ اوکراین به توافق برسد. روسیه تهاجم نظامی خود به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند و می‌گوید که هدف از آن از بین بردن تهدید امنیتی علیه خود بوده است.

وزیر خارجه واشنگتن را به «تلاش برای نظامی‌ کردن» گفت‌وگوی امنیتی چهارجانبه میان ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن که عمدتا بر مسائل راهبردی در منطقه هند و اقیانوس آرام متمرکز است، متهم کرد. 

پیشتر در روز جمعه سوم مارس، آنتونی بلینکن با همتایان خود در گروه چهارجانبه ملاقات کرده بود. آنان با صدور بیانیه‌ای مشترک استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را «غیرقابل قبول»  خوانده بودند.» 

در اواخر ماه فوریه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، معاهده مهم کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به «استارت نو» را به حالت تعلیق درآورد و تهدید کرد که آزمایش‌های هسته‌ای را از سر خواهد گرفت.

بلینکن و لاوروف در حاشیه نشست گروه۲۰ در هند در روز پنجشنبه دیداری کوتاه داشتند. در جریان این ملاقات کوتاه بلینکن از لاوروف خواست تا جنگ پایان یابد و مسکو را به بازگرداندن پیمان «استارت نو» (پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) در مورد تسلیحات هسته‌ای ترغیب کرد.

بیانیه گروه چهارجانبه همچنین با محکوم کردن اقداماتی که باعث افزایش تنش در دریای چین جنوبی و «نظامی‌سازی» مناطق مورد مناقشه در آنجا، به چین حمله کرد. 

چین گروه فوق را به عنوان یک ساختار جنگ سردی و گروهی که «کشورها را هدف قرار می‌دهد» محکوم کرده است. 

بیشتر از جهان