نشست وزیران امور خارجه گروه ۲۰ با محوریت اوکراین و محکوم کردن روسیه آغاز شد

نخست‌وزیر هند در آغاز نشست گروه ۲۰، از شکست «حکمرانی جهانی» سخن گفت

نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان زلزله مهیب ترکیه و سوریه، در دهلی‌نو آغاز شدــ OLIVIER DOULIERY / POOL / AFP

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، طی سخنانی در نشست وزیران امور خارجه گروه ۲۰ که به میزبانی کشورش برگزار می‌شود، از ناتوانی جامعه جهانی در حل چالش‌های بزرگ انتقاد کرد و از حکومت‌ها خواست برای حل مسائل تفرقه‌افکنانه راهکار‌های مشترکی پیدا کنند.

نشست وزیران امور خارجه گروه ۲۰ با حضور نمایندگان ۲۰ کشور جهان صبح پنجشنبه ۲ مارس (۱۱ اسفند) با یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان زلزله مهیب ترکیه و سوریه، در دهلی‌نو آغاز شد. این نشست با محوریت جنگ اوکراین، امنیت غذایی، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر برگزار می‌شود.

در حالی‌ که انتظار می‌رود مسئله اوکراین یکی از مهم‌ترین موضوع‌های نشست وزیران امور خارجه کشور‌های عضو گروه ۲۰ باشد، دهلی‌نو تمایل دارد مذاکرات نشست گروه ۲۰ را به سمت مسائلی مانند ریشه‌کنی فقر و تغییرات آب‌وهوایی که بر کشورهای جنوب تاثیرگذار است هم هدایت کند.

نخست‌وزیر هند در سخنرانی صبح پنجشنبه خود گفت که کشور‌های جهان باید بپذیرند که چندجانبه‌گرایی در بحران است.

به گفته او، درگیری‌های نظامی، تروریسم، تغییرات آب‌وهوایی، همه‌گیری و مشکلات اقتصادی به‌وضوح نشان می‌دهند که «حکمرانی جهانی» شکست خورده است.

مودی در ادامه افزود: «نباید اجازه دهیم مسائلی که نمی‌توانیم با هم حل‌وفصل کنیم، بر سر راه مسائلی که می‌توانیم حلشان کنیم، مانع ایجاد کنند.»

به گزارش شبکه خبری الجزیره، هند در سال ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را برعهده دارد اما روابط امنیتی طولانی‌مدت دهلی‌نو با مسکو، میزبان این نشست را در موقعیت نامناسبی قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هند که خریدار عمده تسلیحات و انرژی از روسیه است، حمله نظامی مسکو به اوکراین را مستقیما محکوم نکرده است. با این حال وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه گفت که جنگ روسیه و اوکراین به‌عنوان یکی از موضوع‌های مهم در نشست گروه ۲۰ مطرح می‌شود.

نمایندگان اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده خواهان تمرکز نشست گروه ۲۰ بر موضوع اوکراین‌اند و مایل‌اند نمایندگان کشور‌های عضو به راهکاری برای توقف درگیری در اوکراین دست پیدا کنند و این درخواست خود را به هند هم اعلام کرده‌اند.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اروپایی نوشته بود که در صورتی‌ که بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ حمله به اوکراین را محکوم نکند، اتحادیه اروپا از آن حمایت نخواهد کرد. آلمان نیز اعلام کرد که از این نشست برای مقابله با تبلیغات روسیه استفاده می‌کند.

ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند نیز در حاشیه نشست گروه ۲۰ به خبرنگاران گفت که تنها روسیه مسئول جنگ اوکراین است و تحریم‌ها علیه این کشور باید ادامه یابد.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه نیز تاکید کرد که گروه ۲۰ باید روسیه را برای پیامد‌هایی که ممکن است برای هر کشور دیگری روی کره زمین به وجود بیاید، مسئول بداند.

او افزود: «ما باید راه‌حل‌هایی ارائه دهیم که از آسیب‌پذیرترین افراد محافظت کند، به‌جای اینکه آن‌ها را تحت‌تاثیر جنگ روسیه قرار دهیم».

در نشست دهلی‌نو، ۴۰ هیئت از جمله هیئت‌هایی به ریاست سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌ متحده و چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، حضور دارند.

وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا روز چهارشنبه گفت که برای دیدار جداگانه با وزیران امور خارجه چین و روسیه برنامه‌ای ندارد. روابط واشنگتن و پکن سر موضوع اوکراین و همچنین سرنگونی یک بالون جاسوسی چین بر فراز آمریکا تیره شده است.

بیشتر از جهان