نخستین دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه پس از جنگ اوکراین

وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده حمایت خود از اوکراین را ادامه می‌دهد و از مسکو خواست به پیمان هسته‌ای «استارت نو» برگردد

OLIVIER DOULIERY/Pool via REUTERS

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در حاشیه نشست کشورهای عضو گروه ۲۰، و برای نخستین مرتبه پس از آغاز جنگ اوکراین، با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، دیدار کرد. خبرگزاری بی‌بی‌سی با انتشار این خبر در روز پنجشنبه، ۲ مارس ۲۰۲۳، نوشت بلینکن در دیدار مذکور خطاب به لاوروف گفت ایالات متحده آمریکا تا هر زمانی که جنگ ادامه داشته باشد، از اوکراین حمایت خواهد کرد. 

بی‌بی‌سی در ادامه این گزارش از قول یکی از منابع مطلع نوشت دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه در دهلی، پایتخت هند و محل برگزاری نشست گروه ۲۰، ده دقیقه بیشتر به‌طول نینجامید و بلینکن به غیر از موضوع جنگ اوکراین از همتای روس خود خواست پل ویلان، شهروند آمریکایی بازداشتی در روسیه، را هر چه سریع‌تر آزاد کنند و در عین‌حال تاکید کرد مسکو باید به پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای میان واشینگتن و مسکو (موسوم به «استارت نو») بپیوندد؛ پیمانی که دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اخیرا از آن خارج شد. 

به‌گزارش بی‌بی‌سی، یکی از مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به خبرنگارهای حاضر در دهلی‌ گفت بلینکن تلاش کرد تا لاوروف را نسبت به تزلزل‌ناپذیر بودن موضع واشینگتن در قبال جنگ اوکراین آگاه کند. با این‌حال مقام آمریکایی مذکور هیچ اشاره‌ای به پاسخ یا پاسخ‌های وزیر خارجه روسیه نکرد و تنها به گفتن این نکته که هیچ نشانه‌ای از تغییر رویکرد روسیه در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود، بسنده کرد. 

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه نیز خبر دیدار بلینکن با لاوروف را تایید کرد، اما هیچ اطلاعات دیگری در مورد چندوچون این دیدار و همچنین نکات مورد اشاره لاوروف در اختیار رسانه‌ها قرار نداد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تمامی این اوصاف، لاوروف در نشست خبری روز پنجشنبه خود بار دیگر موضع کشورهای غربی در قبال جنگ اوکراین را مورد انتقاد قرار داد و گفت این گروه از کشورها در تلاش‌اند تا کشورهای بی‌طرف را به موضع‌گیری علیه روسیه و حمایت از اوکراین وادار کنند. 

او در بخشی از سخنان خود در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه چنین گفت:«غرب به تلاش‌های خود به‌منظور اعمال فشار بر همه‌کس و همه‌چیز ادامه می‌دهد.»

لاوروف در حالی چنین سخنانی بر زبان آورد که وزیر خارجه آمریکا نیز با حضور در اجلاس گروه ۲۰، تلاش کرد دیپلمات‌های ارشد دیگر کشورها را قانع کند از اوکراین در برابر روسیه دفاع کنند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، او در روز پنجشنبه با شماری از مقام‌های بلندپایه دیگر کشورهای حاضر در اجلاس، جلسه‌ای غیرعلنی برگزار کرد که موضوع اصلی آن وقایع جنگ اوکراین بود. 

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه ایالات متحده در روز پنجشنبه منتشر کرد، دولت فدرال آمریکا همچنان به‌دنبال آن است تا روسیه به این «جنگ خشونت‌آمیز» پایان دهد و به‌منظور برقراری مجدد «صلح جهانی و ثبات اقتصادی» از اوکراین خارج شود. 

وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه مورد نظر در ارتباط با این موضوع که بار دیگر نشست گروه ۲۰ تحت تاثیر جنگ اوکراین «ضایع» شد ابراز «تاسف» کرد. 

بی‌بی‌سی همچنین گزارش داد روز پنجشنبه آنتونی بلینکن، از طریق تماس تصویری، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که در شهر ژنو برگزار می‌شود، شرکت کرد و بار دیگر تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین را محکوم کرد. 

گروه ۲۰ از ۱۹ کشور صنعتی و ثروتمند جهان به‌علاوه اتحادیه اروپا تشکیل می‌شود؛ کشورهایی که بر اساس آمارهای موجود ۸۵ درصد تولید اقتصادی جهان در اختیار آنها است و دو – سوم از جمعیت انسان‌های کره زمین نیز در داخل مرزهای کشورهای عضو گروه ۲۰ زندگی می‌کنند. 

به این ترتیب وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰، در پایتخت هند تشکیل جلسه دادند تا با یکدیگر در مورد جنگ اوکراین، مساله امنیت غذایی، مبارزه با تروریسم و مقابله با مواد مخدر گفتگو کنند. با این‌حال سخنان نخست‌وزیر هند در ابتدای این نشست حاکی از آن بود که مقام‌های دولت هند تمایل دارند گفتگوها بر موضوعاتی مثل ریشه‌کن کردن فقر و همچنین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر کشورهای کمتر توسعه‌یافته نیز متمرکز باشد.

بیشتر از جهان