طالبان کارمندان زن هتل کابل سرینا را از کار منع کردند

بنیاد آقاخان در نامه‌ای به وزارت خارجه طالبان خواستار توضیح در‌مورد این تصمیم شد

هتل کابل سرینا از دیرزمان تاکنون محل اقامت دیپلمات‌ها و مهمانان بلند پایه خارجی است - Kabul Serena Hotel/facebook

مدارکی که به ایندیپندنت فارسی رسیده است نشان می‌دهد بنیاد بین‌المللی آقاخان در نامه‌ای به رئیس تشریفات وزارت خارجه طالبان، از نیروهای اداره استخبارات طالبان برای ممانعت از فعالیت کارکنان زن هتل کابل سرینا شکایت کرده است. بنیاد آقاخان که مالک هتل کابل سرینا است، از وزارت خارجه طالبان خواسته تا درباره این تصمیم اداره استخبارات توضیح دهند.

در این نامه آمده است که مدیریت هتل کابل سرینا در ۱۸ بهمن‌ماه یک تماس تلفنی از اداره استخبارات طالبان مبنی بر ممنوعیت حضور و فعالیت کارمندان زن در این هتل دریافت کرده است. در نامه همچنین گفته شده است که یک روز پس از این تماس، «ماموران امنیتی طالبان در ورودی هتل کابل سرینا به کارمندان زن این هتل اجازه ورود نداده‌اند و آنان را به خانه‌هایشان بازگردانده‌اند.»

بنیاد آقاخان که در افغانستان اعتبار دیپلماتیک دارد، در نامه‌ای به وزارت خارجه طالبان خواستار توضیح در‌این‌باره شده و نیز گفته است که برای ادامه خدمات و به‌ویژه پذیرایی از مهمان‌های خارجی زن، به کارکنان زن در این هتل شدیدا نیاز دارد.

در نامه‌ای که ریاست تشریفات وزارت خارجه طالبان به اداره استخبارات این گروه فرستاده که یک نسخه آن نیز در دسترس ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، از اداره استخبارات خواسته شده که به این مشکل رسیدگی کنند و به وزارت خارجه اطمینان دهند. در نامه وزارت خارجه سه صفحه به موضوع شکایت بنیاد آقاخان و مشکلات موجود در هتل کابل سرینا (مشکلاتی که مربوط به اداره طالبان می‌شود) اختصاص یافته است. این نشان می‌دهد که طالبان محدودیت‌های زیادی سر راه فعالیت این هتل بین‌المللی گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هتل کابل سرینا در سال ۱۹۴۵ در کابل تاسیس شد و در آن زمان نامش هتل کابل بود. این هتل یکی از۳۶ هتل‌ از مجموعه هتل‌های بین‌المللی بنیاد آقاخان است که در افغانستان بیشتر برای اقامت مهمانان دیپلماتیک و برگزاری مجالس مهم استفاده می‌شود. این هتل به‌دلیل حضور مقام‌های بلندپایه خارجی بارها مورد حملات مسلحانه و تروریستی قرار گرفته است.

طالبان در حالی که همچنان از هتل سرینا برای پذیرایی از مهمانان سیاسی‌شان استفاده می‌کنند، اما اخیرا دستور منع فعالیت زنان در این را هتل صادر داده‌اند. البته طالبان در یک سال و هفت ماه گذشته فعالیت زنان را در بسیاری از ادارات دولتی و غیردولتی منع کرده‌اند و در آخرین مورد نیز در ماه نوامبر به‌طور رسمی دستور منع کار زنان در ادارات و سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی را صادر کردند، اما در مورد منع فعالیت زنان در هتل‌ها دستوری نداده بودند.