ابراز نگرانی عمیق کاخ سفید از مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران

جان کربی گفت که تحقیقات درباره حملات سریالی به دانش‌آموزان باید شفاف و جامع باشد

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز در برخی از مدارس ایران، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه دوم مارس، در جمع خبرنگاران در کاخ سفید این اخبار را «عمیقا نگران‌کننده» خواند. 

او ضمن اشاره به این که هنوز اطلاعات دقیقی درباره این موضوع منتشر نشده است، گفت: «در این مرحله هنوز دقیقا نمی‌دانیم که موضوع چیست و قبل از قضاوت زودهنگام باید منتظر نتیجه تحقیقات باشیم.» 

کربی اخبار منتشر شده درباره شروع تحقیقات مقام‌ها در ایران درباره مسمومیت دختران دانش‌آموز در مدارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت که این همان کاری است که حکومت باید انجام دهد و تاکید کرد که تحقیقات در این زمینه باید «جامع و شفاف» باشد. 

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «این دختربچه‌ها برای تحصیل به مدرسه می‌روند و نباید نگران امنیت خود باشند.» او گفت که خانواده‌های این دختران و جهان باید بدانند که چه اتفاقی افتاده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید در حالی درباره حمله به مدارس دخترانه ابراز نگرانی کرده است که خبر حمله مشابهی با گاز سمی در شامگاه پنجشنبه این بار در خوابگاه دخترانه دانشگاه‌ فنی‌ و حرفه‌ای کرج منتشر شد و تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی است که ماموران آتش‌نشانی و آمبولانس تعدادی از دانشجویان با علائم مسمومیت و خفگی را به بیمارستان منتقل کردند. 

پیشتر یونیسف با صدور بیانیه‌ای گزارش‌های مربوط به مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه را «اقدامی مخرب» خواند و گفت که این اقدام تاثیر منفی بر حق تحصیل، به‌ویژه حق تحصیل زنان در پی خواهد داشت. صندوق کودکان سازمان ملل همچنین گفته است که خود را موظف به حمایت از دخترانی می‌داند که در جریان این حملات سریالی آسیب دیده‌اند. عفو بین‌الملل نیز خواستار توقف «حمله به مدارس دخترانه» در ایران شد و گفت که این روند به مرحله هشدار رسیده است. 

هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره موارد نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات سراسری در ایران که در ماه نوامبر با رای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تشکیل شد، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای خواستار «شناسایی هویت مسئولان، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی، و افرادی شد که در سمت‌های مختلف مرتکب نقض حقوق بشر شده یا آن را تسهیل کرده‌اند.»

مسمومیت‌ دانش‌آموزان دختر در مدارس از سه ماه پیش در شهرهای مختلف ایران آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است. بنا به اخبار و گزارش‌ها حملات با گاز سمی تاکنون در بیش از ۲۸ مدرسه رخ داده است. 

دادستان تهران گفته است که «تحقیقات قضایی با همکاری نهادهای مربوطه» در حال انجام است. 

برخی ناظران می‌گویند از آنجا که دختران دانش‌آموز در تظاهرات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی که به دنبال قتل مهسا امینی آغاز شد حضور پررنگی داشتند و حضورشان در خط مقدم تظاهرات و اعتراض‌شان به قوانین حجاب اجباری در صدر اخبار جهان بوده است، حملات سریالی به مدارس دخترانه را باید در چارچوب سرکوب هدفمند حاکمیت جمهوری اسلامی علیه زنان و دختران طبقه‌بندی کرد. برخی نیز این حمله‌ها را برای انحراف افکار عمومی از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی عنوان می‌کنند.