دومین نشست درباره چگونگی استفاده از ذخایر ارزی افغانستان در سوئیس برگزار شد

«پول موجود در صندوق امانی در سوئیس باید فقط برای دستیابی به ثبات پولی و کاهش نوسانات ارزی استفاده شود»

طالبان به کمک پول‌های سازمان ملل توانسته‌اند ارزش ارز را در افغانستان تا حدی ثابت نگه‌دارند - WAKIL KOHSAR / AFP

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، یکم مارس (۱۰ اسفند)، در گزارشی به نقل از یکی اعضای هیات‌مدیره صندوق امانی افغانستان در سوئیس، نوشت که این هیات در اواسط فوریه دومین نشست خود را در مورد برنامه‌ریزی برای استفاده از سه و نیم میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان در سوئیس برگزار کرده است.

شاه محمد محرابی، عضو هیات‌مدیره بانک مرکزی افغانستان که اینک همراه با انورالحق احدی، وزیر دارایی پیشین، در ترکیب هیات‌مدیره صندوق امانی افغانستان در سوئیس حضور دارد، به رویترز گفت که هیات‌مدیره این صندوق روز ۱۶ فوریه در یک نشست مجازی، در مورد چگونگی استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان گفت‌وگو کردند. محرابی گفت که ایده ایجاد این صندوق، استفاده از سه و نیم میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان برای پرداخت بدهی‌های افغانستان در مورد انرژی برق و مواردی از این دست، و نیز دستیابی به ثبات پولی در کشور است. 

این معتمد باسابقه بانک مرکزی افغانستان تصریح کرد: «من مخالفم که وجوهی از این پول برای پرداخت پول برق، پرداخت قرض‌های افغانستان در موسسات چندجانبه و سایر پرداخت هایی که دولت باید در قبال آن‌ها مسئول باشد، استفاده شود.» او تاکید کرد که معتقد است این پول باید مشخصا و فقط برای دستیابی به ثبات پولی و کاهش نوسان‌های نرخ ارز افغانستان مورد استفاده قرار گیرد. 

با سقوط دولت جمهوریت در افغانستان و مسدود شدن ذخایر ارزی این کشور در بانک آمریکا، ارزش افغانی در برابر دلار ناگهان سقوط کرد و نرخ برابری به بیش از صد افغانی در ازای هر دلار رسید. اما در یک سال گذشته طالبان به مدد استفاده از پول‌های نقدی که هفتگی از جانب سازمان ملل و جامعه جهانی وارد افغانستان می‌شود، توانستند نرخ ارز را تا حدی ثابت نگه دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در فوریه ۲۰۲۲ تصمیم گرفت که هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان که در بانکی در نیویورک مسدود بود، به دو بخش تقسیم شود و سه و نیم میلیارد دلار آن به یک صندوق امانی برای افغانستان منتقل شود و نیم دیگر آن مبلغ برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نظر گرفته شود. 

سرانجام، در سپتامبر ۲۰۲۲ زمینه انتقال سه و نیم میلیارد دلار به صندوق امانی افغانستان در بانک سوئیس فراهم شد و هیات‌مدیره‌ای با حضور چهار تن، از جمله دو مقام افغان، برایبرنامه‌ریزی و نظارت بر این صندوق تشکیل شد. شاه محمد محرابی به رویترز گفت که از سپتامبر۲۰۲۲  تا آخر ژانویه ۲۰۲۳، پول موجود در صندوق امانی افغانستان در سوئیس، ۳۴ میلیون دلار بهره کسب کرده است.

در آغاز گفته شده بود که پول منتقل‌شده به صندوق امانی افغانستان در سوئیس، باید برای پرداخت هزینه‌های برق و بازپرداخت قرض‌های دولت افغانستان مورد استفاده قرار گیرد. اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است. 

شاه محمد محرابی، عضو هیات‌مدیره این صندوق، به رویترز گفت که یکی از راه‌های رسیدن به ثبات قیمت‌ها در صورت نیاز در آینده، شرکت در حرا‌ج‌های ارزی برای فروش دلار و خارج کردن مقداری از پول ملی (افغانی) از گردش است که به کنترل تورم کمک می‌کند.

محرابی همچنین خاطرنشان کرد که در جلسه اخیر که ۱۶ فوریه برگزار شد، هیات‌مدیره موافقت کرد که هزینه‌های عملیاتی و اداری صندوق را از منابع خارجی تهیه کنند و از پول موجود در این صندوق برای این مقاصد استفاده نکنند. 

بیشتر از اقتصاد