ردیابی شیء ۵۰ برابر زمین که در حال سقوط به درون سیاهچاله است

دانشمندان بر این باورند که این ممکن است ابری از گاز و غبار باشد که در اثر برخورد دو ستاره به بیرون پرتاب شده است

دانشمندان ممکن است سرانجام متوجه شوند که این جرم چیست - Canva

جسمی در نزدیکی سیاهچاله کلان‌جرم آرام‌آرام در حال نزدیک شدن به مرکز کهکشان ما است‌ــ و دانشمندان ممکن است سرانجام متوجه شوند که این جرم چیست.

این شی‌ء که به نام «اکس۷» شناخته می‌شود و در نزدیکی سیاهچاله راه شیری ما کش آمده و امتداد یافته، دهه‌ها است که دانشمندان را گیج کرده است. پژوهشگران حدس زده‌اند که این شیء ممکن است برای مثال از یک ساختار مجاور رها شده باشد و در مورد اینکه آیا شکل آن همیشه دراز بوده یا سیاهچاله‌ای که این شیء به سمت آن کشیده می‌شود، آن را به این شکل در آورده است، سردرگم بوده‌اند.

دانشمندان اینک بر این باورند که این ممکن است ابری از گاز و غبار باشد که در اثر برخورد دو ستاره به بیرون پرتاب شده است.

جسمی که به نام اکس۷ شناخته می‌شود، پیش از این کش آمده است و نیروی سیاهچاله به‌تدریج آن را از هم باز می‌کند. این شیء در طی دهه آینده تکه‌تکه می‌شود، از هم می‌پاشد و غبار و گازی که آن را تشکیل می‌دهد، به درون سیاهچاله کشیده خواهد شد.

آنا سیورلو، دستیار پژوهشی در [دانشگاه] یو‌سی‌ال‌ای و نویسنده اصلی مقاله، گفت: «هیچ شیء دیگری در این ناحیه چنین تغییر و تحول شدیدی از خود نشان نداده است. این شیء در آغاز شبیه دنباله‌دار بود و افراد تصور می‌کردند که چه بسا شکل آن به دلیل بادهای ستاره‌ای یا فوران‌های ذرات سیاهچاله به این صورت شده است.»

«اما همان‌طور که این شیء را در این ۲۰ سال دنبال کردیم، دیدیم که کشیده‌تر می‌شود. چیزی باید این ابر را به همراه جهت‌گیری بخصوص خود، در این مسیر خاصش قرار داده باشد.»

این جرم حدودا به اندازه ۵۰ برابر زمین است و طی یک دوره ۱۷۰ ساله به دور سیاهچاله می‌گردد. هرچند ممکن است هرگز این مدار را به پایان نرساند، چرا که بنا به انتظار پژوهشگران، این شیء حدود سال ۲۰۳۶ به سیاهچاله نزدیک خواهد شد و سپس درون آن پاره‌پاره می‌شود.

مارک موریس، استاد فیزیک و نجوم دانشگاه یوسی‌ال‌ای، می‌گوید: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که نیروهای کشندی قوی که سیاه‌چاله کهکشانی اعمال می‌کند، در نهایت اکس۷ را پیش از اینکه حتی یک مدار را تکمیل کند، متلاشی خواهد کرد.»

این پژوهش جدید همچنین می‌تواند به توضیح سایر پدیده‌های مرموز مانند اکس۷ که به عنوان اجرام «جی» شناخته می‌شوند، کمک کند. اجرام جی مانند گاز به نظر می‌رسند و مانند ستارگان رفتار می‌کنند‌ــ هرچند رفتار آن‌ها معمولا در مقایسه با اکس۷ کمتر غیرعادی است.

مقاله‌ای که این یافته‌ها را شرح می‌دهد، «آخرین وداع منبع مرکز کهکشانی اکس۷: نمونه‌ای غیرعادی از تغیر و تحول کشندی در نزدیکی سیاهچاله کلا‌ن‌جرم»، در مجله آستروفیزیکال (Astrophysical) منتشر شده است.