مقابله با برنامه هسته‌ای و تروریستی خواندن سپاه، اهداف اصلی سفر وزیر خارجه اسرائیل به آلمان

وزیر خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه، یک هفته پیش از جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در برلین با همتای آلمانی خود دیدار خواهد کرد

وزیر خارجه اسرائیل درباره «تهدیدهای یک ایران هسته‌ای» به اروپا هشدار می‌دهد - AFP

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، سه‌شنبه در برلین با همتای آلمانی خود، آنالنا بربوک، دیدار می‌کند تا درباره «تهدیدهای یک ایران هسته‌ای» به اروپا هشدار دهد.

وزارت خارجه اسرائيل هدف اصلی سفر الی کوهن را «بخشی از کارزار تل‌آویو در جهت توقف دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای» عنوان کرد. الی کوهن نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیلی، سفرش به برلین را «راهبردی و در راستای تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح‌های اتمی» خواند.

آلمان یکی از ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضو گروه ۱+۵ است که در سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی ایران برنامه جامع هسته‌ای (برجام) را امضا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است دوشنبه آینده، ششم مارس، در وین، پایتخت اتریش، درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم ایران تشکیل جلسه دهند. انتظار می‌رود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش از این جلسه به ایران سفر کند.

به گفته وزارت خارجه اسرائیل، الی کوهن در دیدار خود با آنالنا بربوک، قصد دارد «راه‌حل‌های جدید برای مقابله با توسعه خطرناک برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» را به اعضای شورای حکام ارائه کند. کوهن در این دیدار از آلمان می‌خواهد گزینه «تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران» روی میز اتحادیه اروپا باقی بماند.

جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از توافق نکردن ۲۷ کشور عضو این اتحادیه سر تروریستی خواندن سپاه پاسداران، به رسانه‌ها گفت که قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی تنها با حکم یک دادگاه اروپایی امکان‌پذیر است.

دولت کانادا روز دوشنبه اعلام کرد ۱۲ مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی ایران را به دلیل مشارکت در «نقض فاحش و سازمان‌یافته حقوق بشر» تحریم می‌کند.