نیم‌تاج شهبانو فرح پهلوی؛ از گرانقیمت‌ترین جواهرات سلطنتی جهان

شهبانو فرح در مراسم ازدواجش با محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۹۵۹، نیم‌تاج «نورالعین» را بر سر گذاشت

فهرستی از ۱۰ جواهر سلطنتی گرانقیمت‌؛ از الماس نورالعین شهبانو فرح تا تاج عروس بوشرون متعلق به شاهدخت یوژنی و گلوبند زمرد دربار دهلی کیت میدلتون.

زنان خانواده‌های سلطنتی قرن‌ها است که با جواهراتی که در مناسبت‌های خاص به خود می‌آویزند، حیرت مردم را برانگیخته‌اند. جواهراتی چنان ظریف که نه تنها از نظر تاریخی بسیار باارزش‌اند بلکه خیلی هم قیمتی‌اند. در واقع به گفته متخصصان، «جعبه جواهرات» برخی از گران‌قیمت‌ترین جواهرات دنیا در اختیار خانواده‌های سلطنتی جهان است.

خانواده سلطنتی بریتانیا از این نظر گوی سبقت را از باقی این خانواده‌ها می‌رباید، اما کدام شاهدخت یا ملکه گرانقیمت‌ترین جواهرات را دارد؟

۱۰ــ نیم‌تاج نورالعین هری وینستون متعلق به شهبانو فرح پهلوی/ایران‌ــ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

شهبانو فرح در مراسم ازدواجش با محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران، در سال ۱۹۵۹، نیم‌تاج «نورالعین» به معنای نور چشم را بر سر گذاشت. هری وینستون نورالعین را با یک الماس ۶۰ قیراطی که یکی از کمیاب‌ترین و بزرگترین الماس‌های صورتی جهان است، ساخت. نیم‌تاج علاوه بر این الماس، ۳۲۴ قطعه الماس صورتی، زرد و بی‌رنگ دیگر نیز دارد که به نوشته مجله جواهرساز (Jeweller)، بر پایه‌ای از جنس پلاتین قرار دارند.

شهبانوی ایران این نیم‌تاج را در رویدادهای سلطنتی دیگر نیز بر سر می‌گذاشت. پس از انقلاب ۱۹۷۹ این نیم‌تاج به مالکیت دولت وقت درآمد و طبق گزارش‌ها، در موزه ملی جواهرات در زیرزمین بانک مرکزی ایران در معرض نمایش گذاشته شده است.

۹ــ مروارید لاپرگرینای کارتیه متعلق به ملکه ماری اول‌ــ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

مروارید «لاپرگرینا» به معنی زائر یا پرسه‌زن از قرن شانزدهم که در خلیج پاناما کشف شد، در سراسر جهان گشته است. ابتدا متعلق به ملکه ماری اول، ملکه انگلستان، بود که طبق مقاله‌ای که مدیوم منتشر کرده است، آن را از شوهر آینده‌اش شاه فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا، هدیه گرفته بود.

پس از مرگ او، این جواهر را به اسپانیا بازگرداندند و چندین ملکه از آن استفاده کردند تا به دست شخصیت‌های تاریخی نظیر ژوزف، برادر ناپلئون بناپارت، افتاد که اوایل قرن نوزدهم بر اسپانیا حکمروایی می‌کرد و بعدا نیز به الیزابت تیلور رسید؛ در قالب هدیه‌ای که شوهرش از حراجی برایش خرید.

به گزارش کریستیز، این ستاره هالیوود از جواهرسازی کارتیه خواست آن را از نو طراحی و به گردنبندی از مروارید، الماس و یاقوت سرخ تبدیل کند. پس از مرگ او، این گردنبند در یک حراجی در سال ۲۰۱۱ به بالاترین قیمتش در طول تاریخ، یعنی ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار آمریکا، به فروش رسید.

۸ــ نیم‌تاج الماس گررد متعلق به ملکه سونیای نروژ به ارزش ۱۲ میلیون دلار

از میان نیم‌تاج‌هایی که ملکه سونیای نروژ در اختیار دارد، قطعه‌ای که اولین بار به ملکه ماود تعلق داشت و به او به ارث رسید، جالب‌ترین آن‌ها است، زیرا نمونه بدل نیم‌تاج اصلی است.

این نیم‌تاج را ابتدا در سال ۱۸۹۶، وقتی شاهدخت ماود ولزی با شاهزاده کارل دانمارکی، که بعدا با نام هاکون هفتم شاه نروژ شد، ازدواج کرد، به او هدیه دادند. کف این قطعه سه طبقه که ساخت شرکت گررد است، دورسری الماس‌نشان است، طبقه وسط آن نقوش پیچکی برگ‌دار از جنس الماس و طبقه فوقانی مزین به ۱۳ الماس اشکی است.

این نیم‌تاج را در سال ۱۹۹۵ برای قیمت‌گذاری و تعمیرات به گررد فرستادند اما در راه به سرقت رفت و هرگز پیدا نشد. سرانجام گررد برای جایگزین کردن نیم‌تاج دزدیده‌شده اصلی، از روی آن نمونه‌ای ساخت. امروز ارزش آن را حدود ۱۲ میلیون دلار آمریکا تخمین می‌زنند.

۷ــ نیم‌تاج زمرد کوکوشنیک بوشرون متعلق به شاهدخت یوژنی‌ــ ۱۲ میلیون دلار آمریکا

به گفته جواهراتی کورت، گنجینه‌ ۱۰۰ ساله خانواده سلطنتی بریتانیا در مراسم عروسی‌ شاهدخت یوژنی در سال ۲۰۱۸ بر سرش خودنمایی می‌کرد: نیم‌تاج زمرد کوکوشنیک گرویل.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نیم‌تاج را بوشرون، جواهرساز فرانسوی متخصص ساخت جواهرات مجلل، در سال ۱۹۱۹ برای دیم مارگارت گرویل، از سرشناس‌ترین افراد جامعه بریتانیا، ساخت و او بعدا آن را به ملکه مادر داد. به نوشته سایت این خانواده سلطنتی، این نیم‌تاج که شبیه یکی از نیم‌تاج‌های قدیمی روسی به نام «کوکوشنیک» است، از ردیفی از الماس‌های ریز گرد و تراش‌خورده تشکیل شده است که بر پایه‌ای از پلاتین قرار دارند و در هر طرف آن‌ شش قطعه زمرد است.

ملکه الیزابت پس از مرگ مادرش در سال ۲۰۰۲ وارث این نیم‌تاج بود و آن را به مجموعه نیم‌تاج‌های سلطنتی‌اش افزود اما هرگز در ملاعام آن را بر سر نگذاشت.

۶ــ ست «دریاچه قو» ساخت گررد متعلق به شاهدخت دایانا ــ ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار 

گردنبند دریاچه قو به نام شاهدخت دایانا نام‌گذاری شده است. او آن را هنگام تماشای این نمایش باله‌ای به همین نام در رویال آلبرت هال لندن در سال ۱۹۹۷، کمی پیش از مرگ دلخراشش، به گردن انداخت و این گردنبند به ارزشمندترین قطعه در مجموعه جواهرات گرانقیمت او تبدیل شد.

طبق اعلام رسانه‌های بریتانیا، این گردنبند را گررد و سپس جواهری کراون با ۱۷۸ قطعه الماس و پنج قطعه مروارید ساختند. یک جفت گوشواره نیز برای هماهنگ‌ کردن با آن ساخته شد اما فرصت به گوش انداختن آن‌ها برای شاهدخت دایانا فراهم نشد. ست دریاچه قو سپس در سال ۲۰۱۰ در حراجی گرنزی نیویورک به قیمت ۶۳۲ هزار دلار آمریکا به یک زوج اوکراینی فروخته شد. به گفته جواهری کورت، اخیرا همان زوج بابت آن ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار آمریکا درخواست کرده‌اند.

۵ــ نیم‌تاج شاهدخت کاترینا هنکل فون دونرزمارک‌ــ ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار 

به گفته ساتبیز، این نیم‌تاج را احتمالا جواهری شومت در دهه ۱۹۰۰ به سفارش گیدو هنکل فون دونرزمارک، شاهزاده آلمانی (۱۹۱۶ــ۱۸۳۰) برای همسر دومش، کاترینا اسلپزف، ساخت.

در این نیم‌تاج ۱۱ اشک زمرد بزرگ به کار رفته است که مجموع وزنشان به حدود ۵۰۰  قیراط می‌رسد. کف این تاج از رشته‌ای الماس مربعی تراش‌خورده تشکیل شده که بر ردیفی از برگ‌های الماس و بر پایه‌ای از جنس طلا و نقره قرار دارند. این تاج در حراجی ساتبیز اولین بار در سال ۱۹۷۹ و سپس در سال ۲۰۱۱ به قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار آمریکا فروخته شد که بالاترین قیمت حراجی نیم‌تاج در طول تاریخ بوده است.

۴ــ گلوبند زمردی دربار دهلی متعلق به کیت میدلتون‌ــ ۲۰ میلیون دلار

شاهدخت ولز پارسال در مراسم جایزه ارت‌شات دوباره گردنبند زمردی معروف دربار دهلی را در کانون توجه قرار داد.

این گردنبند را که در اصل ۱۶ زمرد داشت، ماهارانی پاتیالا در سال ۱۹۱۱ به ملکه ماری هدیه داد. ملکه هم از شرکت جواهرسازی گررد خواست آن را با ۱۴ زمرد و الماس‌های تراش‌خورده برلیانی نشانده روی پلاتین بازآرایی کند. بعدها ملکه الیزابت آن را به عنوان هدیه عروسی به شاهدخت دایانا داد و او چند بار آن را به گردن انداخت. بنا بر اعلام اعلام رگال فیل، گمان می‌رود بهای آن حدود ۲۰ میلیون دلار باشد.

۳ــ سنجاق‌سینه الماس کارتیه ویلیامسون متعلق به ملکه الیزابت‌ــ ۳۰.۵ میلیون دلار

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، ملکه فقید بریتانیا در سال ۱۹۴۷ الماسی صورتی را به عنوان کادو ازدواج از زمین‌شناسی به نام جان توبرن ویلیامسون هدیه گرفت. او مالک معدنی در تانزانیا بود و این الماس نیز از همان‌جا استخراج شده بود. این سنگ ۵۴.۵ قیراطی را به صورت ۲۳.۶ قیراطی کنونی برش دادند و شرکت جواهرسازی کارتیه با افزودن ۲۰۳ الماس سفید نشانده روی پلاتین از آن سنجاق‌سینه‌ای به شکل گل نرگس ساخت.

ساخت این سنجاق‌سینه در سال ۱۹۵۳، سال تاج‌گذاری ملکه، پایان یافت. او آن را در مناسبت‌های مهم مثل گرفتن عکس‌های خانوادگی، مراسم ازدواج شاهزاده چارلز و شاهدخت دایانا در سال ۱۹۸۱، عروسی شاهزاده ادوارد و سوفی در سال ۱۹۹۹ و همچنین دیدار سال ۲۰۰۹ با اوباما، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، به سینه زد.

۲ــ سنجاق‌سینه چیپس مادربزرگ (گرنیز چیپس) متعلق به ملکه الیزابت‌ــ ۶۱ میلیون دلار

«گرنیز چیپس» سنجاق‌سینه گرانبهای دیگری متعلق به ملکه فقید بریتانیا است. طبق گزارش رسانه‌های بریتانیا،‌ نام این سنجاق‌سینه نشانگر دلبستگی ملکه به مادربزرگش، ملکه ماری، است که این دو الماس را به هنگام جلوسش بر تخت سلطنت به او هدیه داد. وزن دو الماس این سنجاق‌سینه روی هم حدود ۱۵۰ قیراط است.

این دو الماس بزرگ کولینان (الماس سه و چهار) بخشی از مجموعه برش داده‌شده از الماس کشف‌شده در کولینان آفریقای جنوبی است که دولت آفریقای جنوبی به ملکه ماری هدیه داد. به گفته روی گالوپیم دی کاروالهو، جواهرشناس، الماس کولینان به وزن حدود سه هزار و ۱۰۶ قیراط بزرگ‌ترین الماسی بود که در اوایل قرن بیستم کشف شد.

۱ــ گردن‌بند کارتیه نظام حیدرآباد متعلق به کیت میدلتون‌ــ ۸۰ میلیون دلار

گردن‌بند معروف نظام حیدرآباد گرانبهاترین جواهر سلطنتی است و به گفته رگال فیل، نظام حیدرآباد در سال ۱۹۴۷ آن را به عنوان کادو ازدواج به ملکه الیزابت (آن موقع شاهدخت) هدیه داد.

این گردن‌بند سنگفرشی را شرکت جواهرسازی کارتیه در سال ۱۹۳۰ با ۳۸ قطعه الماس برش برلیانی، ۱۳ الماس برش زمردی و اشکی در وسط ساخت. به گزارش رسانه‌های بریتانیا، دوشس کمبریج از هنگام ورود به دربار بریتانیا، این جواهر باارزش را به گردن می‌اندازد که چشمگیرترین آن در مراسم پورتریت گالا ۲۰۱۴ بود.

بیشتر از مُد و زیبایی