دو کشتی جنگی جمهوری اسلامی در ریودوژانیرو پهلو گرفتند

اداره بندر ریو در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی‌های جنگی «مکران» و «دنا» صبح روز یکشنبه وارد این بندر شدند

Ricardo Moraes/REUTERS

دو کشتی جنگی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۲۶ فوریه (۷ اسفند)، پس از دریافت مجوز از دولت لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس ‌جمهوری برزیل، به‌رغم فشارهای ایالات متحده، در بندر ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره بندر ریو در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی‌های جنگی «مکران» و «دنا»، هر دو صبح یکشنبه وارد این بندر شدند.

رویترز اوایل ماه جاری میلادی گزارش داده بود که برزیل در مقابل فشارهای ایالات متحده تسلیم شده و درخواست‌های ایران را برای پهلوگیری این کشتی‌ها در ریودوژانیرو در اواخر ماه ژانویه رد کرده است.  

با این حال، بنا به اطلاعیه‌ای که ۲۳ فوریه در روزنامه رسمی برزیل منتشر شد، کارلوس ادواردو هورتا آرنتز، معاون رئیس ستاد نیروی دریایی برزیل، موافقت خود را برای پهلوگیری این کشتی‌ها در ریو بین ۲۶ فوریه تا ۴ مارس اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز می‌گوید که سفارت ایالات متحده در برازیلیا، به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.

نیروی دریایی برزیل فقط هنگامی به کشتی‌های خارجی اجازه پهلوگیری در برزیل می‌دهد که مجوز وزارت خارجه را داشته باشند و درخواست سفارت و تدارکات آن را در نظر گرفته باشند.

حضور کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی در سواحل برزیل، خشم ایالات متحده را برمی‌انگیزد، زیرا این کشور خواهان برقراری روابط نزدیک‌تر با دولت لولا است که اول ژانویه به قدرت رسید.

الیزابت باگلی، سفیر ایالات متحده در برزیل، ۱۵ فوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی از برزیل خواست که به این کشتی‌ها اجازه لنگر انداختن در ساحل برزیل ندهد. او گفت: «در گذشته، این کشتی‌ها تجارت غیرقانونی و فعالیت‌های تروریستی را تسهیل می‌کردند و ایالات متحده نیز آن‌ها را تحریم کرده بود.» او همچنین گفت که برزیل کشوری مستقل است، اما «قاطعانه معتقدیم که این کشتی‌ها نباید در جایی پهلو بگیرند».

دیپلماسی با ایران، از نکات برجسته تلاش‌های لولا برای تقویت جایگاه بین‌المللی برزیل در دوره ریاست جمهوری قبلی او بود. او خواهان میانجیگری برای توافق هسته‌ای بین ایران و ایالات متحده بود و به همین منظور، سال ۲۰۱۰ برای دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رئیس ‌جمهوری وقت ایران، به تهران سفر کرد.