دومین حضور «عزیزترین» دختر کیم جونگ اون در عرصه عمومی

کیم جونگ اون و دخترش با اعضای گروه شلیک اخیر موشک هواسونگ-۱۷ عکس دسته‌جمعی گرفتند

کیم و دخترش همچنین با بیش از صد سرباز در مقابل این موشک هسته‌ای و پرتابگر آن عکس گرفتند- North Korea's Korean Central News Agency (KCNA) KCNA via REUTERS

دختر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در دومین حضورش در عرصه عمومی، روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، به محل رسانه دولتی این کشور آمد و با محققان دست‌اندرکار پرتاب آزمایشی موشک بالستیک بین‌قاره‌ای هواسونگ ۱۷(آی‌سی‌بی‌ام) عکس گرفت.

حضور دومین دختر رهبر کره‌شمالی، که گمان می‌رود جو آئه (Ju Ae) نام داشته باشد، در عرصه عمومی، موجی از حرف و حدیث در مورد جانشینی احتمالی او در این قلمرو منزوی به پا کرد.

رسانه دولتی این کشور از او که گمان می‌رود ۹ یا ۱۰ سال داشته باشد، با عناوین افتخارآمیز «عزیزترین» و «ارجمندترین» فرزند کیم یاد کرد.

پدر و دختر با سربازان، محققان و سایر اعضای گروه دست‌اندرکار پرتاب موشک هواسونگ - دوربردترین موشک آی‌سی‌بی‌ام کره شمالی تا این تاریخ- عکس دسته‌جمعی گرفتند و اعلام کردند که مرحله ساخت این سامانه موشکی تکمیل شده است.

جو پالتویی مشکی به تن داشت، بخشی از موهای خود را پشت سرش بسته بود و در کنار پدرش ایستاده بود که او هم پالتوی چرمی مشکی معروف خودش را پوشیده بود.

کیم و دخترش همچنین با بیش از صد سرباز در مقابل این موشک هسته‌ای و پرتابگر آن عکس گرفتند. خبرگزاری دولتی «ک‌سی‌ان‌ای» از این موشک با نام «قوی‌ترین جنگ‌افزار راهبردی جهان» یاد کرده است. تحلیلگران گفتند مشخص نیست که این موشک واقعی بود، یا یک مدل بدلی برای نمایش دادن.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دختر که به سن نوجوانی نرسیده است، شبیه مادرش، ری سول جو، است و در مقایسه با هفته پیش که نخستین بار در عرصه عمومی ظاهر شد و موجی از گمانه‌زنی در میان کارشناسان و مفسران کره‌ای به پا کرد، ظاهری آراسته‌تر و بالغ‌تر داشت.

جو در نخستین عکس، دست در دست پدرش راه می‌رود و پدرش موشک عظیم مستقر روی کامیون پرتاب را به او نشان می‌دهد. در عکس، هر دو اوج‌گیری سلاح در آسمان را تماشا می‌کنند.

به گفته کارشناسان، حضور مکرر جو در عرصه عمومی بیانگر این احتمال است که او برای جانشینی بالقوه رهبری در حکومت کره [شمالی] برگزیده شده است.

آنکیت پاندا، کارشناس بنیاد موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی، این حرکت را «قطعا در خور توجه» خواند و گفت:«عکس کیم جو آئه در کنار پدرش در حالیکه متخصصان و محققان دستاندرکار پرتاب تازه‌ترین موشک آی‌سی‌بی‌ام دارند به آن‌ها خیرمقدم می‌گویند، این دیدگاه را تایید می‌کند که روند جانشینی بالقوه او آغاز شده است.»

او افزود: «به نظر من، تاکید رسانه‌های دولتی بر عشق پدرش به او نیز بر همین موضوع تاکید دارد. دست‌آخر اینکه هر دو مورد نخستین حضور یافتن‌های او در عرصه عمومی، در ارتباط با جنگ‌افزارهای هسته‌ای راهبردی بوده است که گل سرسبد قابلیت‌های دفاع ملی کره شمالی است.»

پاندا گفت که این واقعیت «به نظر من تصادفی نیست».

اما کارشناسان همچنین پرسش‌هایی در مورد قوانین نانوشته به ارث رسیدن کرسی اصلی قدرت مطرح کرده‌اند که طی سه نسل، به مردان یک خانواده رسیده است و نشانگر ماهیت مردسالار و پدرسالاری در جامعه کره شمالی است.

طبق گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی کره‌جنوبی، کیم فرزند پسر نیز دارد. این نهادها معتقدند که رهبر کره شمالی سه فرزند دارد که در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ به دنیا آمده‌اند و فرزند نخست او پسر، و فرزند سومش دختر است.

به گفته سو کیم، تحلیلگر امنیت شرکت کالیفرنیایی راند، هنوز برای هر گونه نتیجه‌گیری خیلی زود است.

او گفت: «به ما گفته‌ شده که کیم سه فرزند دارد و احتمالا یکی از آن‌ها پسر است. اگر این اطلاعات درست باشد و اگر فرض کنیم که فرزند ذکور او، در صورت وجود، رهبری را به ارث خواهد برد، آیا جو آئه، از نظر جانشینی، برای کیم از همه «ارجمندتر»است؟»

از سوی دیگر، کیم ممکن است فکر کند با رونمایی دخترش، می‌تواند به طرز موثری حواس واشنگتن، سئول و دیگران را پرت کند تا به کره شمالی دارای جنگ‌افزارهای هسته‌ای کارآمد عادت کنند، زیرا «به نظر می‌رسد جلوه‌گری جو آئه بر تشدید سنگینی تهدید هسته‌ای و موشکی کره شمالی سایه می‌افکند».  

او افزود که کیم همچنین با به میدان آوردن دخترش، این پیام را به مردم خود می‌دهد که آینده کشور تنها با جنگ‌افزارهای هسته‌ای تضمین می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان