تشدید بحران غذا کره شمالی را ناچار به استفاده از ذخیره برنج جنگ کرد

موج گرما و خشکسالی در کره شمالی به نابودی برنج، ذرت و سایر محصولات و مرگ دام‌ها منجر شده است

بحران کره شمالی تا زمان برداشت ذرت، برنج و سایر غلات در سپتامبر و اکتبر ادامه پیدا خواهد کرد - Kim Won Jin / AFP

به گزارش سازمان اطلاعات کره جنوبی، با آسیبی که موج گرما و خشکسالی به موجودی غذا زد، کره شمالی برای مقابله با بحران غذا در کشور، ذخیره برنج نظامی‌اش را توزیع کرده است.

یکی از سیاستمدارانی که در جلسه خصوصی کمیته پارلمانی کره جنوبی حضور داشت به اسوشیتدپرس گفت سرویس اطلاعاتی ملی کره جنوبی (NIS) در این جلسه خبر داد کشور همسایه برنجی را که برای استفاده در زمان جنگ ذخیره شده بود به شهروندانی که غذای چندانی برایشان نمانده، سایر کارگران و نهادهای دولتی روستایی عرضه کرده است.

یک سیاستمدار دیگر به نقل از سرویس اطلاعاتی کشور گفت ذخیره غله کره شمالی رو به اتمام است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که موج گرما و خشکسالی در کره شمالی به نابودی برنج، ذرت و سایر محصولات و مرگ دام‌ها منجر شده است. علاوه بر این، سال‌ها سوءمدیریت اقتصادی این بحران غذا را تشدید کرده است.

به گفته سرویس اطلاعاتی کره جنوبی، از نظر رهبری کره شمالی مقابله با خشکسالی «مسئله موجودیت ملی» است و بر افزایش آگاهی عمومی در مورد این کارزار تمرکز کرده است.

تصور می‌شود رهبران پیونگ‌یانگ می‌خواهند تحریم‌های بین‌المللی صادرات فلز و واردات سوخت‌های پالایشگاهی و سایر اقلام ضروری پیش از آغاز مجدد گفت‌و‌گوهای خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا، برداشته شوند.

کره شمالی و کره جنوبی هفته گذشته توافق کردند خط تلفن ارتباط اضطراری که پیونگ‌یانگ در پی تیرگی روابط بین دو کشور قطع کرد، دوباره برقرار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت سازمان ملل به‌دلیل نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک، تحریم‌های گسترده‌ای علیه کره شمالی اعمال کرده است. پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۰۶ به این سو، شش آزمایش هسته‌ای انجام داده و اقدام به پرتاب آزمایشی موشک‌هایی کرده است که قابلیت اصابت به خاک آمریکا را دارند.

تحریم‌های اقتصادی جامعه بین‌المللی علیه کره شمالی و بسته بودن مرز این کشور با چین به‌دلیل همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ بحران غذا را تشدید کرده است.

بر اساس برآورد موسسه توسعه کره، اندیشکده‌ای دولتی در کره جنوبی، کره شمالی سال گذشته حدود ۴.۴ میلیون تن غله تولید کرده است، حدود ۲۴۰ هزار تن کمتر از سال قبل از آن. بنا بر اعلام موسسه توسعه کره، این کشور کمونیستی مرموز برای تامین خورد و خوراک جمعیت ۲۶ میلیون نفری‌اش، معمولا به دست‌کم ۵.۷ میلیون تن غذا نیاز دارد. این یعنی کمبود غذای پیش‌بینی‌شده در سال جاری به بیش از ۱.۳ میلیون تن می‌رسد.

بهای غله در هفته‌های اخیر افزایشی ناگهانی داشته است، و گفته می‌شود بهای ذرت دست‌کم ۲۲ درصد بالا رفته است.

گزارش سرویس اطلاعاتی ملی کره جنوبی حاکی از آن است که بهای برنج، مهم‌ترین محصول کره شمالی، پیش‌تر در سال جاری دو برابر شد و پیش از اینکه دوباره اوج بگیرد، در ژوییه ثباتی کوتاه‌مدت داشت.

به گفته سیاستمداران سئول، کره شمالی سعی دارد بهای غلاتی را کنترل کند که جامعه به آن بیشترین حساسیت را دارد.

حتی شهروندان مرفه نیز از این بحران در امان نمانده‌اند، و بر اساس گزارش‌ها، ساکنان پیونگ‌یانگ از آوریل گذشته دیگر سهمیه غذا دریافت نکرده‌اند. اقلیت چینی، که با چین در آن‌سوی مرز ارتباطی قوی و محکم دارند و از طریق این کشورآذوقه را تامین می‌کردند، به زحمت و تقلا افتاده‌اند تا مایحتاج ضروری برای گذر از این برهه حساس را فراهم کنند.

در گزارش ماه ژوئن سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد آمده است که احتمال نمی‌رود واردات برای رفع این شکاف غذایی که معادل بیش از دو ماه آذوقه است کافی باشد.

در یک جلسه مهم اعضای حزب حاکم در ماه ژوئن، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از مقام‌های این کشور خواست راه‌هایی برای تقویت تولید کشاورزی پیدا کنند، و گفت  وضعیت غذایی «دارد وخیم می‌شود». پیش‌تر، او حتی مشکلات مرتبط با همه‌گیری را با قحطی دهه ۱۹۹۰ مقایسه کرده بود که صدها هزار نفر را به کام مرگ فرستاد.

به گزارش سایت خبری دیلی ان‌کی، یک منبع آگاه بلندپایه مدعی شد که کره شمالی پس از اینکه تصمیم گرفت کمک غذایی بین‌المللی را بپذیرد، وضعیت غذایی داخلی‌اش را از طریق سازمان ملل افشا کرد.

کوان تی‌ـ‌جین، کارشناس موسسه خصوصی جی‌اس اند جی (GS&J) در کره جنوبی، در همین زمینه گفت بحران کره شمالی تا زمان برداشت ذرت، برنج و سایر غلات در سپتامبر و اکتبر ادامه پیدا خواهد کرد.

سایر کارشناسان می‌گویند بعید است چین، متحد و کمک‌رسان اصلی کره شمالی، اجازه دهد قحطی بزرگی رخ بدهد. به گفته آن‌ها، چین نگران است پناهجوهای کره شمالی از مرز سرازیر شوند یا کره‌ای متحد و حامی آمریکا زیر گوشش ایجاد شود.

گزارش‌ بیشتر از اسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان