تداوم ترس حکومت از دانشجویان؛ مشاوره اجباری حجاب در تهران و شیراز

مقام‌های دانشگاه سوره اعلام کردند در صورت شرکت نکردن دانشجویان در دوره‌های اجباری حجاب مانع از حضور آنان در جلسات امتحان می‌شوند

احضار و تهدید دانشجویان ادامه داردــ انجمن صنفی دانشجویان

فعالان دانشجویی در ایران از افزایش سرکوب و تهدیدهای امنیتی علیه دانشجویان معترض به جمهوری اسلامی در دانشگاه‌های مختلف خبر داده‌اند. برای شماری از دختران دانشجو پیامک‌هایی ارسال شده که آن‌ها را به حضور در دوره‌های «مشاوره اجباری برای حجاب» مجبور کرده است و شماری دیگر از دانشجویان نیز با احضارهای امنیتی مواجه شدند.

از زمان آغاز خیزش سراسری در ایران تاکنون، دانشگاه‌ها به یکی از اصلی‌ترین اماکن تجمع و راهپیمایی‌های اعتراضی تبدیل شده‌اند و دانشجویان ایرانی ضمن امتناع چندماهه از حضور در کلاس‌های درس، بارها علیه خامنه‌ای و کلیت نظام جمهوری اسلامی شعار داده‌اند.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور که به اصلی‌ترین منبع اطلاع‌رسانی درباره فعالان دانشجویی در ایران تبدیل شده، خبر داده که مسئولان دانشگاه شیراز با ارسال احضاریه برای شماری از دانشجویان دختر، با این مقدمه که «متاسفانه قوانین و مقررات پوشش و شئون اسلامی را رعایت نکردید»، آن‌ها را به «کشف حجاب و نداشتن پوشش مناسب دانشجویی» متهم کرده‌اند. بر اساس این احضاریه که از طریق سامانه رسمی دانشگاه ابلاغ شده، دانشجویان دختری که مخالف حجاب اجباری‌اند، باید تا اسرع وقت با «کمیته صیانت از شئون دانشگاهی» در دانشگاه شیراز تماس بگیرند و برای «مشاوره اجباری» حجاب نوبت دریافت کنند تا با جریمه‌های دیگر مواجه نشوند.

شوراهای صنفی دانشجویان اقدام مدیران دانشگاه شیراز ارسال در این احضاریه‌ها را اقدامی دیگر برای «سرکوب» دانشجویانی خواند که «برای آزادی مبارزه» می‌کنند.

در خبری دیگر در همین رابطه، مدیران دانشگاه سوره در تهران نیز روز یکشنبه هفتم اسفندماه پیامکی برای دانشجویان ارسال کردند و آن‌ها را به شرکت در کارگاه‌های اجباری «گفت‌وگوی فرهنگی» فراخواندند. در این پیامک، خطاب به دانشجویان آمده است: «غیبت در این کارگاه موجب ممانعت از حضور شما در آزمون‌های پایان ترم خواهد شد.»

بر اساس گزارش‌ها از دانشگاه سوره پس از ارسال پیامک‌ها، از طرف واحد مشاوره‌ دانشگاه با دانشجویان برای شرکت در کارگاه‌های «کنترل هیجان و خشم»‌ هم تماس گرفته شده است؛ دوره‌هایی اجباری که مبنای آن مشخص نیست و در شرایطی که وضعیت رفاه اقتصادی، اجتماعی و آزادی بیان در ایران به حادترین وضع رسیده است، به نظر نمی‌رسد برای کنترل اعتراض‌ها و خشم دانشجویان از حکومت چاره‌ای تاثیرگذار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شوراهای صنفی دانشجویان این اقدام‌ها را در جهت «سرکوب حداکثری دانشجویان» ارزیابی کرد و این احضاریه‌ها را «اقدامی توهین‌آمیز با هدف سرکوب و برچسب‌زنی به دانشجویان» و روشی «محکوم و توجیه‌ناپذیر» دانست.

گزارش‌های دیگر از دانشگاه فردوسی مشهد نشان می‌دهد که مقام‌های سرکوبگر در این شهر طی هفته گذشته برای بازداشت دانشجویان و سرکوب اعتراضات احتمالی، چندین اتوبوس مقابل ورودی دانشگاه فردوسی مستقر کرده‌اند تا دانشجویانی را که در روزهای اخیر به اخراج ۱۱ استاد دانشگاه اعتراض داشتند، بترسانند.

در بوشهر، پس از اعتراض دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس این شهر به «بی‌کفایتی رئیس دانشگاه و معاونت دانشجویی»، بیش از ۳۰ تن از دانشجویان به اتهام «توهین به ریاست دانشگاه و حضور فعال در تجمع‌ها و تعطیل کردن کلاس‌ها» احکام تعلیق از تحصیلی به مدت یک تا دو ترم تحصیلی دریافت کرده‌اند. انجمن صنفی دانشجویان می‌گوید پرونده انضباطی تعدادی از این دانشجویان تعلیق‌شده‌ در ترم تحصیلی گذشته بسته شده بود اما در ترم جاری معاونت فرهنگی و دانشجویی مجددا پرونده‌ها را بدون توضیح و دلیل مشخصی، به جریان انداخت و حکم نهایی تعلیق را ابلاغ کرد. دانشجویان این دانشگاه می‌گویند: «برخلاف اخبار منتشرشده مبنی بر عفو و بسته شدن پرونده‌های انضباطی، نه‌تنها هر روز احکام تعلیق و محرومیت از تحصیل دانشجویان را شاهدیم، بلکه ابعاد و اشکال جدیدی از سرکوب را در دانشگاه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.»

در روزهای گذشته خبر احضار امنیتی ۲۰ دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در تبریز نیز رسانه‌ای شد.

با وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی و گسترش بیشتر فقر در ایران، دستگاه‌های امنیتی و سرکوبگر جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا مانع از شکل‌گیری دوباره تجمع‌های اعتراضی گسترده در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها شوند. خیزش سراسری فعلا در روزهای اخیر به دلیل سرکوب بی‌رحمانه ماموران جمهوری اسلامی فروکش کرده است، اما دیوارنویسی‌های شبانه و آتش زدن‌های پیاپی بنرهای حکومتی از روشن بودن شعله این آتش زیر خاکستر خبر می‌دهد.