مقام‌های ارشد ۹ کشور عرب برای گفتگو با بشار اسد وارد سوریه شدند

با سرکوب اعتراض‌های گسترده علیه حکومت اسد، عضویت سوریه در سال ۲۰۱۱ در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد

این دیدار پس از نشست بغداد انجام می‌شود که در آن اتحادیه عرب بر بازگشت سوریه تاکید کرد ـ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سوریه

قانونگذاران ارشد ۹ کشور عربی روز یکشنبه ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) به‌منظور گفتگو با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در مورد بازگرداندن این کشور به جهان عرب، وارد دمشق شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دیدار پس از نشست کوچکی در بغداد انجام می‌شود که در آن بر اهداف اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه با وجود جنگ داخلی ویرانگر این کشور تاکید شد.

افزون بر قانونگذاران ۹ کشور عربی، نمایندگان فلسطینی نیز در میان هیئت گفتگوکننده با بشار اسد حضور دارند.

این گفتگوها نشان‌دهنده تداوم شکل‌گیری روابط با رئیس‌جمهوری سوریه است که کشورش بیش از یک دهه در انزوا قرار گرفته است.

عضویت سوریه در سال ۲۰۱۱ پس از سرکوب وحشیانه اعتراض‌های گسترده علیه حکومت اسد - قیامی که به سرعت به یک جنگ داخلی تبدیل شد - در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد.

این درگیری جان بیش از ۳۰۰ هزار نفر را گرفت و نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی سوریه را آواره کرد.

اولین مقام عرب که روز یکشنبه وارد دمشق شد، حنفی الجبالی، رئیس مجلس مصر و بلندپایه‌ترین مقام مصری بود که در بیش از یک دهه از سوریه بازدید می‌کند. پس از آن، محمد حلبوسی، رئیس مجلس عراق به عنوان یکی از رهبرانی که خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بوده‌اند، در راس هیئتی از قانونگذاران کشورهای عرب وارد دمشق شد.

پس از آن که چندین کشور عربی در سال‌های اخیر برای برقراری مجدد روابط با بشار اسد اقدام کردند، روز شنبه، اتحادیه بین‌المجالس عرب در بغداد تشکیل جلسه داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند گفتگوها با رئیس‌جمهوری سوریه پس از زلزله مهیب روز ششم فوریه که ترکیه و سوریه را لرزاند، تسریع شد.  این زمین‌لرزه که بر بحران عمیق اقتصادی سوریه افزوده است، جان بیش از ۱۴۰۰ نفر را در مناطق تحت کنترل دولت اسد و بیش از ۲۴۰۰ نفر در شمال غرب (تحت کنترل شورشیان) را گرفت.

مصر و عربستان سعودی از جمله متحدان آمریکا در خاورمیانه‌اند که کمک‌های اختصاص یافته به زلزله‌زدگان را به مناطق تحت کنترل دولت در سوریه رساندند. امارات متحده عربی بیش از هر کشور دیگری، از جمله روسیه و ایران به عنوان متحدان اصلی سوریه، هواپیماهای حامل کمک برای زلزله‌زدگان ارسال کرد.

رئیس پارلمان مصر پس از فرود در دمشق به خبرنگاران گفت که هیئت عربی در حال «بازدید از سوریه برادر برای حمایت از مردم این کشور» پس از زلزله است. او به بیانیه مشترک نشست بغداد مبنی بر لزوم آغاز روند «بازگرداندن سوریه به منطقه عرب» نیز اشاره کرد و گفت: «طبیعی است که سوریه روزی به خواست خدا باز خواهد گشت و اوضاع به حالت سابق برمی‌گردد.»

روز یکشنبه سی‌ام بهمن، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در نشست امنیتی مونیخ بر لزوم گفتگو با حکومت بشار اسد تاکید کرده بود.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان درباره لزوم عبور از «وضعیت موجود» اظهار کرد: « در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در جهان عرب اجماعی وجود دارد که باید از وضعیت موجود (انزوای کامل دمشق) عبور کرد.»

حکومت سوریه در یک سال اخیر موفق شده با برخی از کشورهای عربی خلیج فارس روابط دیپلماتیک برقرار کند. بشار اسد در ماه مارس گذشته در جریان یک سفر تاریخی به امارات متحده عربی، به ۱۰  سال قطع کامل روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پایان داد. اماراتی‌ها با وجود مخالفت ایالات متحده اصرار به برقراری رابطه با سوریه دارند.

کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا سال‌ها است که حکومت بشار اسد را تحریم کرده‌اند و بسیاری از نهادهای حقوقی بین‌المللی رئیس‌جمهوری سوریه را به جنایت جنگی متهم می‌کنند.

بیشتر از جهان