مسی، امباپه و بنزما؛ نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیکن سال فیفا

برنده این جایزه را هیئت داورانی متشکل از مربیان، کاپیتان‌ تیم‌های ملی فوتبال مردان جهان و همچنین یک روزنامه‌نگار از هر کشور تعیین می‌کنند

برای انتخاب بهترین بازیکن فیفا رای هواداران هم تحت سازوکاری مشخص، در نظر گرفته می‌شود‌ــ AFP

دوشنبه شب در شهر پاریس، فیفا از میان لیونل مسی، کیلیان امباپه و کریم بنزما، سه ستاره فوتبال جهان، یک نفر را به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان معرفی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لیونل مسی به دلیل بالا بردن جام‌جهانی برای دریافت این جایزه شانس بیشتری دارد و حتی عملکرد نه‌چندان‌موفق این بازیکن در باشگاه پاری‌ سن‌ژرمن هم احتمالا نمی‌تواند بر دستاورد فوق‌العاده او در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر اثر منفی بگذارد.

کریم بنزما فرانسوی هرچند موفق شد با رئال مادرید یک بار دیگر لیگ قهرمانان اروپا را فتح کند و در این موفقیت مادریدی‌ها نقشی انکارناپذیر ایفا کرد، به دلیل غیبتش در جام‌جهانی، احتمالا در رقابت با مسی و امباپه، کار دشوارتری در پیش خواهد داشت.

کیلیان امباپه هم که در پاری‌ سن‌ژرمن با مسی همبازی است، تا دیدار پایانی جام جهانی هم به رقابت خود با این فوق‌ستاره فوتبال جهان ادامه داد. او با به ثمر رساندن سه گل، تلاش بسیاری کرد تا فرانسه بتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند؛ اما در نهایت در ضربات پنالتی، این یاران مسی بودند که بعد از ۴۴ سال بار دیگر عنوان قهرمانی را برای آرژانتین به ارمغان آوردند.

مسی تاکنون هفت بار برنده توپ طلا شده که مجله فرانس فوتبال آن را اعطا می‌کند. او یک بار هم در سال ۲۰۱۹ جایزه بهترین بازیکن فیفا را که از آن با نام «بهترین» (The Best) یاد می‌شود، به خود اختصاص داد.  

روبرت لواندوفسکی که در دو سال اخیر برنده این جایزه شده، این بار در میان سه نامزد نهایی جایی ندارد و با توجه به عملکرد نه‌چندان موفق لهستان و همچنین باشگاه بایرن مونیخ، او نمی‌تواند بار دیگر از عنوان خود دفاع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنده این جایزه را هیئت داورانی متشکل از مربیان، کاپیتان‌ تیم‌های ملی فوتبال مردان جهان و همچنین یک روزنامه‌نگار از هر کشور تعیین می‌کنند. البته در این جایزه رای هواداران هم تحت سازوکار مشخصی که فیفا تعیین کرده است، در نظر گرفته می‌شود.

با اینکه مسی توانست با آرژانتین به افتخاری فوق‌العاده دست یابد، دستاوردهای کیلیان امباپه در یک سال اخیر هم قابل توجه است. او پس از جف هرست انگلستانی، به نخستین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شد که توانست در فینال جام جهانی هت تریک کند. هرست در سال ۱۹۶۶ با سه گلی که وارد دروازه آلمان کرد، کمک کرد تا انگلستان به اولین و تنها قهرمانی خود در این رقابت‌ها دست یابد.

امباپه که ۲۴ سال دارد، حالا با حضور در دو دوره از این رقابت‌ها و با گل‌هایی که در این جام جهانی به ثمر رساند، توانسته هشت گل بزند که یک گل بیشتر از گل‌های مسی است. امباپه موفق شد عنوان آقای گلی این بازی‌ها را به دست آورد اما فیفا جایزه بهترین بازیکن این رقابت‌ها را به مرد شماره ۱۰ آرژانتین داد.

پوتیاس؛ بخت نخست دریافت جایزه زنان

الکسیا پوتیاس اسپانیایی که سال گذشته جایزه بهترین بازیکن زن سال فیفا را به دست آورد، امسال هم اصلی‌ترین بخت دریافت این عنوان است. هرچند او از ماه ژویيه به دلیل مصدومیت زانو از میدان‌ها دور بود، بار دیگر برای این جایزه نامزد شده است.

دو نامزد دیگر دریافت جایزه بهترین بازیکن سال زن فیفا الکس مورگان ستاره آمریکایی و بت مید، مهاجم انگلستانی‌اند.

در یک بخش دیگر، لیونل اسکالونی از آرژانتین  در کنار کارلو آنچلوتی از رئال مادرید و پپ گواردیولا از منچسترسیتی سه مربی‌اند که برای دریافت جایزه بهترین مربی سال فیفا با هم رقابت می‌کنند. هرچند آنچلوتی بار دیگر رئال را به قهرمانی اروپا رساند و پپ هم به افتخارآفرینی خود در لیگ برتر انگلستان ادامه داد، قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ احتمالا باعث خواهد شد اسکالونی این عنوان را مال خود کند.

بیشتر از فوتبال