باغ فردوس؛ میراث فرهنگی و تاریخی خاندان پهلوی در آستانه حراج

مجموعه ۲۰ هزارمتری باغ فردوس در فهرست اموال فروشی آموزش و پرورش قرار گرفت

«باغ فردوس» در دوران خاندان پهلوی محل برگزاری جشن‌‌های «فرهنگ و هنر» بود و حالا تبدیل به موزه سینما شده است. آژانس عکس تهران

«باغ فردوس» که موزه سینمای ایران در آن واقع شده است، در فهرست اموال «مازاد» یا «راکد» وزارت آموزش‌و‌پرورش ثبت شد و قرار است در طرح «مولد‌سازی» به فروش گذاشته شود.

نام این مجموعه در فهرست املاک فروشی وزارت آموزش‌وپرورش در سامانه «مولد‌سازی» منتشر شد و هیئت‌ هفت‌نفره این طرح قصد دارد آن را برای فروش به بازار عرضه کند.

با انتشار این فهرست و افزایش نگرانی‌ها از فروش این مجموعه تاریخی و فرهنگی، روابط عمومی باغ فردوس بحث فروش این مجموعه را تکذیب کرد.

شهرداری تهران و وزارت ارشاد همچون «خانه هنرمندان»، مالک مشترک باغ فردوس‌اند و در پی توافقی، شهرداری این مجموعه را برای فعالیت‌های فرهنگی به وزارت ارشاد داد.

باغ فردوس از مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی شهر تهران است که در دوران خاندان پهلوی شاهد اجرای نمایش «شاهزاده همیشه پایدار» نوشته یرژی گروتوفسکی بود.

اجرای گروه «شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی و خوانندگی محمدرضا شجریان در این مجموعه، از دیگر برنامه‌های مهم فرهنگی در تاریخ هنر ایران است که به گفته بهروز غریب‌پور، این برنامه در آن زمان از نظر «کمک به ادامه حیات موسیقی ملی، بی‌نهایت مهم تلقی» می‌شد.

غریب‌پور که سابقه حضور در سمت مشاور مدیرعامل موزه سینما را در کارنامه خود دارد، می‌گوید این مجموعه در دوران پهلوی به مکانی فرهنگی تبدیل شد، در حالی که در دوره قاجار چندین‌بار خرید‌و‌فروش شده بود.

او معتقد است: «شاید همین دست‌به‌دست شدن، این تصور را برای مسئولان به وجود آورده است که {حالا} می‌توان آن را به فروش رساند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باغ فردوس، یکی از باغ عمارت‌های تاریخی ارزشمند به ثبت رسیده قاجاری است که در بخش شمیرانات تهران قرار گرفته و مساحتی حدود ۲۰ هزار متر‌مربع دارد.

مستندات روایی حکایت از آن دارد که باغ فردوس در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده و عمارت و محوطه فعلی آن در سال ۱۳۱۶ شمسی، به دستور علی‌اصغر حکمت برای ایجاد مدرسه‌ای خریداری و بازسازی شده است.

باغ فردوس در سال ۱۳۳۶ شمسی بین وزارت آموزش‌و‌پرورش و شهرداری تقسیم شد و پیرو تصمیمی که برای احیای این مجموعه و برگزاری جشن‌های «فرهنگ و هنر» در این مکان گرفته شده بود، مرمت باغ به سازمان رادیو‌و‌تلویزیون ایران سپرده شد.

در این دوران باغ فردوس مرکز فعالیت‌های هنری شد و پس از شورش سال ۱۳۵۷ نیز در سال ۱۳۵۸ این بنا زیر پوشش وزارت ارشاد قرار گرفت و به‌عنوان مرکز آموزش فیلم‌سازی از آن استفاده شد، تا اینکه در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان موزه سینما مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌دهد که باغ فردوس شامل سه بخش باغ اصلی (بیرونی)، باغ اندرونی و باغ قلمستان بوده است که امروزه آنچه با نام «باغ فردوس» شناخته می‌شود، تنها بخش کوچک و تغییریافته‌ای از ساختار اصیل باغ است که عمارت اصلی آن اکنون موزە سینما است.

این مجموعه امروزه شامل تالار اصلی موزە سینما، سه سالن نمایشی فیلم (سینما فردوس، سینماتوگراف، نمایش خانگی)، دو کافه (کافه سینما، کافه ویونا)، کتابفروشی و مدیریت و امور اداری است.