ند پرایس: لغو تحریم صداوسیما به نفع ما و مردم ایران است

دولت جو بایدن به تازگی از تمدید تحریم صداوسیما چشم‌پوشی کرد

پخش اعتراف‌های اجباری از صداوسیما مردم را خشمگین کرده است-Manuel Balce Ceneta / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه ۲۳ فوریه (۴ اسفند) تمدید معافیت تحریم‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد و گفت که «این کار را در جهت منافع خودمان انجام داده‌ایم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه  معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه صداوسیما از سال ۲۰۱۴ بدون وقفه تمدید شده است، گفت که این «معافیت محدود» امکان ارائه خدمات پخش ماهواره‌ای را برای صداوسیما فراهم می‌کند.

ند پرایس با تاکید بر اینکه ایالات‌متحده آمریکا به‌طورجدی نگران نقش صداوسیما در سانسور مردم ایران و نقض حقوق بشر است، افزود که پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما و دیگر مقام‌ها که در سانسور و نقض حقوق بشر دست دارند، همچنان تحت‌ تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا قراردارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت کشورش از تمام ابزارها استفاده می‌کند تا مقام‌‎های جمهوری اسلامی را که در نقض حقوق بشر و سانسور دست دارند، پاسخگو نگه‌دارد.

ند پرایس درباره پخش اعتراف‌های اجباری و انتشار اطلاعات نادرست از صداوسیما نیز گفت که ایالات‌متحده هربار که این تحریم‌ها را بررسی می‌کند به این موضوع‌ها نگاه می‌کند. او گفت: «اما ما در نهایت آنچه را که به نفع خودمان است، انجام خواهیم داد، آنچه را که برای ارتقای آرمان‌های مردم ایران موثر می‌دانیم، انجام خواهیم داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید این کشور با هدف قرار دادن مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران و تحریم آنان به نقض حقوق بشر و سانسور در ایران واکنش نشان می‌دهد. او به تحریم برخی مدیران و خبرنگاران صداوسیما در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: «ما می‌توانیم از یک سو آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم و پاسخگو نگه‌داریم و از سوی دیگر به دنبال منافع خود باشیم و به ارتقای خواسته‌های مردم ایران کمک کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که معافیت صداوسیما از تحریم چگونه می‌تواند به نفع ایالات‌متحده آمریکا باشد، گفت: «این‌ها مسائل پیچیده‌ای است که عضویت ما را سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای (ITSO) شامل می‌شود و عوامل متعددی را در برمی‌گیرد؛ بنابراین ما با دقت به این موضوع نگاه می‌کنیم.»

ند پرایس با بیان اینکه دولت‌های پیشین آمریکا هر ۱۸۰ روز یک‌بار معافیت از این تحریم‌ها را تمدید کردند، گفت: «چشم‌پوشی از این تحریم‌ها منافع آمریکا و خواسته‌های مردم ایران را تامین می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت خبری‌-تحلیلی واشنگتن فری‌بیکن به‌تازگی در گزارشی از دسترسی به سندی خبر داد که آشکار می‌کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از تمدید تحریم سازمان صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی چشم‌پوشی کرده است.

در این گزارش آمده است: «این نخستین بار از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی است که دولت جو بایدن معافیت‌هایی برای فعالیت‌های صدا‌وسیما، بازوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی در نظر گرفته است.»

معافیت‌های دولت بایدن، به سازمان صدا‌وسیما جمهوری اسلامی ایران این امکان را می‌دهد تا با انتشار آگهی‌های تجاری، منافع مالی داشته باشد و پخش ماهواره‌ای برنامه‌های خود را ادامه دهد. همچنین می‌تواند آزادانه تراکنش‌های مالی خود را پیگیری کند.

این در حالی‌ است که معترضان ایرانی بارها از دولت‌های غربی خواسته با توجه به نقش صداوسیما در سرکوب و سانسور مردم، این مجموعه تحت‌ نظارت رهبر جمهوری اسلامی ایران را تحریم کنند.

صداوسیما در ایران نهادی حاکمیتی است که رئیس آن را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند. با وجود اینکه بودجه این سازمان به‌طور مستقیم از محل خزانه عمومی تامین می‌شود، به‌طور کامل در خدمت تبلیغات و سیاست‌های حکومت است. علاوه بر سانسور اخبار، اطلاع‌رسانی وارونه و ترویج سبک زندگی مورد تایید جمهوری اسلامی از صداوسیما، آنچه در سال‌های اخیر انزجار مردم را نسبت به آن بیشتر کرد، پخش اعتراف‌های اجباری معترضان و زندانیان سیاسی با حضور افرادی مشهور به «بازجو خبرنگار» بود.