غیبت چندماهه نخست‌وزیر طالبان

در پیام صوتی منتسب به نخست‌وزیر طالبان در نوامبر ۲۰۲۱، او قطحی، تورم و بیکاری را آزمون الهی توصیف کرد

طالبان درباره غیبت طولانی نخست‌وزیرشان سکوت کرده‌اندــ خبرگزاری باختر

یافته‌های ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، بیش از دو ماه است در هیچ نشستی با مقام‌های طالبان، نمایندگان کشورهای خارجی یا نهادهای امدادرسان دیده نشده است.

طالبان در خصوص غیبت طولانی نخست‌وزیرشان سکوت کرده‌اند.

در زمان غیبت ملا محمدحسن آخوند، بیشتر وظایفش به عبدالغنی برادر تفویض شده است. عبدالسلام حنفی، معاون اداری، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی، و ملا عبدالواسع، رئیس دفتر نخست‌وزیر طالبان، نیز بخشی از امور نخست‌وزیری را پیش می‌برند.

روز چهارشنبه ۳ اسفند (۲۲ فوریه)، هیئتی از مقام‌های دولت پاکستان از جمله خواجه محمد آصف، وزیر دفاع، و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) به کابل آمدند و در ارگ، با ملا عبدالغنی برادر دیدار کردند. برخی منابع در میان طالبان گفته بودند ملا محمدحسن آخوند به‌ دلیل کهولت سن و بیماری از انجام وظایف حکومتی «ناتوان» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، بسیاری‌ بر این باور بودند که ملا عبدالغنی برادر، به‌دلیل نقشش در امضای توافق‌ با ایالات متحده آمریکا، در راس حکومت طالبان قرار می‌گیرد اما چنین نشد. در روزهای نخست حاکمیت طالبان، گزارش‌هایی مبنی بر اختلاف میان رهبران این گروه منتشر شد. در پی آن، ژنرال فیض حمید، فرمانده وقت ارتش پاکستان، به کابل سفر کرد و پس از آن، ملا محمدحسن آخوند به‌ نخست‌وزیری این گروه منصوب شد.

مسئولان مطبوعاتی طالبان تا ماه نوامبر در اطلاعیه‌های مربوط به دیدارهای او تنها عکس ملا محمدحسن را منتشر می‌کردند. این موضوع انتقاد از عملکرد او را به دنبال داشت و دستمایه طنز کاربران رسانه‌های اجتماعی شده بود.

طالبان در نوامبر ۲۰۲۱ پیامی صوتی منتسب به نخست‌وزیر را منتشر کردند. او در این پیام، قطحی، تورم و بیکاری را آزمون الهی توصیف کرده و از مردم خواسته بود که برای رفع این مشکلات دعا کنند و شکرگزار باشند.

گفته می‌شود ملا حسن آخوند از چهره‌های نزدیک به ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی طالبان، است. ملا هیبت‌الله و حلقه نزدیکانش از جمله ملا حسن از چهره‌های تندرو طالبان‌اند که با تعامل با جهان مخالف و طرفدار تداوم محدودیت‌ آزادی‌های فردی به‌ویژه برای زنان‌اند.

با صدور فرمان‌های زن‌ستیزانه طالبان با هدف وضع ممنوعیت‌های بیشتر برای دختران و زنان از کار و تحصیل، اختلاف میان مقام‌های ارشد طالبان بالا گرفت و سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور)، ملا یعقوب، وزیر دفاع، و عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان، تلویحا از موضع ملا هیبت‌الله آخوندزاده در رابطه با ادامه محدودیت حقوق شهروندی انتقاد کردند.

ملا محمدحسن آخوند متولد شهرستان پنجوایی استان قندهار در جنوب افغانستان و پشتون‌تبار است. او تحصیلات دانشگاهی ندارد و تنها در مدارس دینی آموزش دیده است. در دوره نخست حاکمیت طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، محمدحسن آخوند معاون نخست‌وزیر و بعد معاون وزارت خارجه طالبان بود. با سرنگونی رژیم طالبان در حمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا، محمدحسن آخوند رئیس شورای رهبری گروه طالبان شد و از چهره‌های نزدیک به ملا محمد عمر، بنیان‌گذار تحریک طالبان، بود.

او در فعالیت‌های نظامی طالبان علیه نظام جمهوری و حامیان بین‌المللی آن نقش پررنگی نداشت اما پس از پیروزی طالبان، در ساختار این گروه به مقام بالایی رسید.

مشخص نیست ملا محمدحسن آخوند تا چه زمان می‌تواند قدرتش را در ساختار حکومت طالبان حفظ کند؛ آن هم در شرایطی که رقابت میان طالبان برای رسیدن به مقام‌های بالاتر و کسب قدرت بیشتر به‌شدت در جریان است.

بیشتر از