تعبیر خواب ملا برادر؛ سر بریده ملا عمر نشان حل اختلاف میان طالبان

ملا برادر با تعبیر خوابش، بر اتحاد میان فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی طالبان تاکید کرد

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، اخیرا در یکی از سخنرانی‌هایش به زبان پشتو گفت که ملا عمر، مجاهد، رهبر و بنیانگذار گروه طالبان را در خواب دیده، در حالی که سرش از تنش جدا است. او سر و تن از هم جدا‌شده ملا عمر را به دو بخش گروه طالبان که در افغانستان و در دفتر سیاسی این گروه در قطر حضور دارند و اختلاف‌هایی نیز با هم دارند، تعبیر کرد.

ملا برادر که در سخنرانی‌اش داستانی در مورد گرفتن مسئولیت در دفتر طالبان در دوحه تعریف می‌کرد، گفت که یک‌ شب ملا عمر مجاهد -که طالبان از او به‌عنوان امیر‌المومنین یاد می‌کنند- را در حالی که سرش از تنش جدا بود و نوری هم از سر بریده‌اش ساطع می‌شد در خواب دیده است. او گفت: «تعبیر شخص من از این خواب این است که بدن بدون سر ملا عمر، به معنای مجاهدین نظامی (طالبان) است که در افغانستان حضور دارند و سر از تن جدا شده او، به معنای طالبانی است که در دفتر سیاسی قطر حضور دارند.»

این در حالی است که برخی از فرماندهان طالبان، اعضای دفتر قطر را افرادی جدا از صف جهاد می‌دانند و بر این باورند که بیشتر آنان در صفوف جنگ حضور نداشته‌اند، بنابراین نباید در توافق با جامعه جهانی، تصمیم‌های خلاف آرمان‌های جنگ ۲۰‌ساله طالبان بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از موارد اختلاف بین فرماندهان طالبان -که از آن‌ها به‌عنوان علما یاد می‌شود- با اعضای دفتر قطر موضوع تحصیل و کار دختران و زنان است، زیرا اعضای دفتر قطر در نشست‌ با مقام‌های غربی تاکید کرده‌اند که در زمینه تحصیل و کار زنان انعطاف دارند؛ در حالی که رهبری طالبان از یک سال گذشته تا‌کنون درباره بازگشایی مدارس دخترانه به توافق نرسیده‌اند.

اعضای طالبان که در دفتر سیاسی این گروه در قطر حضور دارند، بخش اصلاح‌شده طالبان محسوب می‌شوند، زیرا این گروه در توافق‌های بین‌المللی حضور داشته‌اند و همواره تصویر جدیدی از طالبان و افکارشان به جامعه جهانی نشان داده‌اند. اعضای این دفتر که در سال ۲۰۱۳ با موافقت آمریکا در دوحه ایجاد شد، شامل افرادی مانند شیر محمد عباس استانکزی، ملا عبدالغنی برادر و نیروهای جناح قندهار است.

اختلاف‌های میان طالبان بیشتر ناشی از تضادهای دیرینه‌ای است که میان جناح لوی قندهار (‌خانواده ملا عمر و ملا برادر) و جناج لوی پکتیا (‌شبکه حقانی) وجود دارد. هرچند طالبان تلاش می‌کنند این اختلافات را پنهان کنند، اما تنش‌ها میان این دو جناح در برخی از نشست‌های رسمی و موضع‌گیری‌های سیاسی دیده می‌شود.