دستکم ۲۴ هزار روحانی در مدارس کشور به‌کار گرفته شده‌اند

نخستین تفاهم‌نامه‌ها میان حوزه‌ علیه و وزارت آموزش پرورش، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی امضا شد

نظام سیاسی سکولار و بدون تبعیض، از مهم‌ترین خواست‌های فعالان و سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود - خبرگزاری حوزه

تنها در چارچوب طرح موسوم به «امین»، ۲۴ هزار «روحانی» در مدارس سراسر کشور به‌کار گرفته شده‌اند. این طرح، از جمله برنامه‌های مشترک ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه به‌‌شمار می‌رود.

ستاد موسوم به «همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش» از جمله نهادهای تبلیغاتی-عقیدتی حکومت ایران به‌شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۵ به‌طور رسمی شروع به‌کار کرده است.

با این حال، نخستین تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی مشترک میان حوزه‌ علمیه و وزارت آموزش پرورش، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئيس‌جمهوری اسبق نظام جمهوری اسلامی، تدوین شد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز چهارشنبه، سوم اسفند ۱۴۰۱، به‌نقل از حمید نیکزاد نوشتند: «بیش از ۱۶ سال است که ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌و‌پرورش تشکیل شده است و در حال حاضر ۴۰ برنامه مشترک دارد.»

به‌گفته این مقام دولتی، برخی از برنامه‌های ستاد مشترک وزارت آموزش‌و‌پرورش و حوزه‌های علمیه، سراسری است و برخی دیگر، ویژه استان‌های مشخص است. در هر استان، کمیته‌های اجرایی با مشارکت امام‌های جمعه فعال است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ریاست این کمیته‌ها بر عهده امام جمعه هر شهرستان است و تمامی این تشکیلات نیز با بودجه‌های دولتی و از محل درآمدهای عمومی کشور اداره می‌شود.

به‌گفته نیکزاد، هزاران امام جمعه در هر استان وجود دارند و این ستاد تبلیغاتی-حکومتی سعی می‌کند تا از ظرفیت‌های این امام‌های جمعه، برای پیشبرد همکاری‌های حوزه‌‌های علمیه با مدارس سراسر کشور استفاده کند.

از ابتدای تثبیت قدرت نظام جمهوری اسلامی، مقام‌های دولتی در ایران تلاش مستمر و زیادی داشته‌اند تا تمامی سویه‌های نظام آموزشی کشور، «اسلامی» و مطابق با ارزش‌ها، آموزه‌ها و باورهای فقه شیعی تنظیم شود.

حضور روحانیون شیعی به‌عنوان کارمندان آموزش‌وپرورش، تدوین کتاب‌های مختلف دینی، ارائه اجباری برنامه‌های آموزشی با محتوای مذهبی و بعضا «ضدعلم»، از شاخص‌ترین نمونه‌های «اسلامی‌کردن» نظام آموزش در ایران بوده است.

نظام سیاسی سکولار و بدون تبعیض، از مهم‌ترین خواست‌های فعالان و سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. سند آموزشی ۲۰۳۰ سازمان ملل که جمهوری اسلامی آن را مغایر با ارزش‌های خود می‌داند روی برابری جنسیتی، آموزش رایگان و محتوای آموزشی دانش‌بنیاد تاکید دارد.

مسئولان آموزش‌وپرورش در سال گذشته خورشیدی نیز اعلام کردند که بر اساس «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» ۲۵ درصد از مدارس کشور به بخش خصوصی واگذار می‌شود و بیشترین سهم واگذاری‌ها به حوزه‌های علمیه تعلق می‌گیرد.