امیرعبداللهیان‌: به‌دنبال تقویت روابط با مصر و عربستان سعودی هستیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در عین‌حال تاکید کرد در صورت احیا نشدن برجام، تهران «طرح ب» را در دستور کار خود قرار می‌دهد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی سفر به عراق، نشست خبری مشترکی با همتای خود، فواد حسین، برگزار کرد. امیرعبداللهیان در این نشست آمریکا را تهدید کرد و گفت: «اگر طرف آمریکایی در مسیر مذاکرات برجام کارشکنی نماید، جمهوری اسلامی ایران طرح «ب» و تمامی گزینه‌ها را در دستورکار قرار خواهد داد.» 

منظور امیرعبداللهیان از «گزینه ب» دقیقا روشن نیست، اما برخی از چهره‌های جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر گفته‌اند اگر تهران بخواهد، می‌تواند به سوی ساخت سلاح هسته‌ای برود. این در حالی است که حکومت ایران در حال حاضر منکر هرگونه برنامه تسلیحاتی هسته‌ای است. امیرعبداللهیان نیز در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ایران هیچگاه به ‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای و بمب اتمی نبوده و نخواهد بود و فتوای مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارد.»

امیرعبداللهیان همچنین گفت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط خود با مصر و عربستان سعودی تلاش می‌کند. این در حالی است که ایران در حال حاضر با این دو کشور روابط دیپلماتیک ندارد، در حالیکه عراق با هر دو رابطه دارد و این روابط در سال‌های اخیر بیش از پیش نیز گسترش یافته‌ است. بغداد در چند سال اخیر میزبان چند دور مذاکرات بین تهران و ریاض بود که اخیرا به بن‌بست رسیده است. امیرعبداللهیان از فواد حسین و دولت عراق برای این میانجیگری تشکر کرد. 

امیرعبداللهیان مدعی شد جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد و خواهان بهروزی این کشور است. این در حالی است که بسیاری از احزاب تشکیل‌دهنده دولت فعلی در عراق، با جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رابطه دارند و برخی از رهبران‌ آن‌ها علنا از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به مثابه رهبر معنوی خود یاد می‌کنند. امیرعبداللهیان همچنین از گفت‌وگوهای «کمیته عالی امنیتی» دو کشور در تهران و بغداد سخن گفت و افزود:‌ «پیگیری تعهدات عراق، نهایی کردن سند توافقاتی که در نتیجه این گفت‌وگو‌ها حاصل شده است با هدف مقابله با گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم، مورد توجه جدی ما قرار گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر چند بار به خاک اقلیم کردستان عراق حمله نظامی کرده و علت آن را مقابله با احزاب و گروه‌های کرد ایرانی مستقر در خاک اقلیم اعلام کرده است. بغداد ضمن ابراز مخالفت با این حملات جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده است که نمی‌خواهد خاکش منشا حمله به کشورهای همسایه باشد. فواد حسین، وزیر خارجه عراق که خود از اعضای حزب دمکرات کردستان عراق (حزب حاکم کنونی اقلیم) است، نیز بر این موضع تاکید کرد. امیرعبداللهیان نیز گفت: «ما معتقدیم که دولت عراق مصمم است عراق منبعی برای تهدید علیه همسایگان، از جمله جمهوری اسلامی ایران، نباشد. مقامات دولت مرکزی اقدامات مهمی را در ماه‌های اخیر در گفت‌وگو‌ها مورد اشاره قرار دادند؛ امیدواریم که هرچه زودتر شاهد اجرایی‌شدن توافقات در این چارچوب باشیم.» 

امیرعبداللهیان همچنین گفت رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به زودی به تهران سفر خواهد کرد و افزود: «ما امیدواریم آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، با نگاه فنی و به‌دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل‌وفصل این موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی ایران به جمع‌بندی و توافق برسند.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد همکاری‌های تهران و بغداد، گفت که لایروبی شط‌العرب و اروندرود باید بر مبنای قرارداد ۱۹۷۵ صورت گیرد. این قرارداد در شهر الجزیره و با توافق محمدرضا شاه پهلوی و صدام حسین حاصل شد و به سال‌ها تخاصم بین تهران و بغداد خاتمه داد. امیرعبداللهیان در ادامه گفت که هر دو طرف خواهان آنند که همکاری‌های ترانزیتی و گردشگری زیارتی بین دو کشور و تکمیل خط آهن بصره-شلمچه و خسروی-بغداد افزایش یابد. 

محمد شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق، بارها تاکید کرده است که بغداد می‌خواهد با آمریکا روابط حسنه داشته باشد و از توافق نظامی با آمریکا که در زمان مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر پیشین،‌ منعقد شده است، پشتیبانی می‌کند. اما امیرعبداللهیان با اشاره به لایحه پارلمان عراق که در روزهای پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، تصویب شد و خواهان خروج نیروهای آمریکا از این کشور است، گفت که جمهوری اسلامی ایران از این مصوبه پشتیبانی می‌کند.