کتابفروشی خوارزمی پلمب شد و در یک‌قدمی مصادره قرار گرفت

این کتابفروشی که از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فروشگاه‌های کتاب شهر تهران است، سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی شد و سازمان تبلیغات اسلامی هم از سال‌ها پیش خواهان مصادره آن بود

کتاب‌فروشی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فروشگاه‌های کتاب شهر تهران است سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی شده است -- خبرگزاری کتاب

کتابفروشی مشهور خوارزمی، از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های خیابان انقلاب شهر تهران، با حکم قضایی پلمب شد و در یک‌قدمی مصادره به نفع سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت.

این کتابفروشی که از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فروشگاه‌های کتاب شهر تهران است، سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی شد و سازمان تبلیغات اسلامی هم از سال‌ها پیش خواهان مصادره آن بوده است.

ادعایی که این سازمان از طریق مراجع قضایی در مورد مالکیت این کتابفروشی دنبال می‌کند، در نهایت روز سه‌شنبه، دوم اسفند (۲۱ فوریه)، منجر به صدور حکم پلمب آن شد.

مجید طالقانی، مدیر این کتابفروشی، هم تایید کرد که این پلمب با شکایت سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته و آن‌ها می‌خواهند «این کتابفروشی را مصادره کنند».

در عین حال، طالقانی گفت «فعالیت کتاب‌فروشی [خوارزمی] هیچ ارتباطی به انتشارات خوارزمی ندارد و این کتابفروشی حق و حقوق من است و تمام اموال من در این کتابفروشی است».

او همچنین افزود: «بدون هیچ مراجعه، حکم پلمب کتاب‌فروشی را داده‌اند و هیچ به این فکر نکردند که در شب عید چند خانواده بیکار می‌شوند.»

طالقانی از سال ۱۳۶۳ با علیرضا حیدری در «انتشارات خوارزمی» همکار بود و پس از درگذشت او در سال ۱۳۸۶، مدیریت کتابفروشی و چاپ و پخش کتاب‌های «خوارزمی» را بر عهده گرفت.

به‌گفته او سال گذشته دفتر انتشارات خوارزمی با فشار‌های سازمان تبلیغات اسلامی بسته شد و پس از یک سال تهدید در مورد تخلیه کتابفروشی، در نهایت این تهدید خود را عملی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشت سال پیش، دادگاه تجدیدنظر رای دادگاه بدوی را مبنی بر مصادره انتشارات خوارزمی به نفع سازمان تبلیغات اسلامی تایید کرد و اینک کتابفروشی خوارزمی نیز در یک‌قدمی مصادره قرار گرفته است.

مجدالدین معلمی، مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی، می‌گوید که پرونده کتابفروشی خوارزمی عمری ۲۰ ساله دارد و این سازمان بخشی از سهام خوارزمی را خریده است.

به گفته معلمی، این پرونده در نهایت با حکم دادگاه، به برگزاری مجمع عمومی منجر شد و پس از انتخاب مدیرعامل جدید انتشارات خوارزمی، مدیرعامل جدید خواست که «مهم‌ترین مایملک انتشارات خوارزمی، یعنی کتابفروشی، را دریافت کند».

او افزوده است که «کتابفروشی با مدیریت جدید که در مجمع عمومی تصویب شده، به کار خود ادامه می‌دهد».

اسدالله امرایی، مترجم، نیز طرف سوم این ماجرا است که در حساب اینستاگرام خود توضیح داده است که از آنجا که عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر، بخشی از سهام انتشارات خوارزمی را در اختیار داشته، سازمان تبلیغات اسلامی پس از مصادره نشر امیر‌کبیر، حالا «مدعی فروشگاه [خوارزمی] شده» است.

دادگاه انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۸ با صدور حکمی، انتشارات امیرکبیر را به نفع سازمان تبلیغات اسلامی مصادره کرد. تلاش‌های ۴۰ ساله جعفری برای پس گرفتن انتشارات امیرکبیر ناکام ماند و او چند سال پیش چشم از جهان فرو بست.

سازمان تبلیغات اسلامی نیز طی این مدت، به این بهانه که جعفری یکی از کارگزاران دوره پهلوی بوده است، مصادره اموال او را حق خود دانست و حاضر نشد این مالکیت غصب‌شده را به او یا فرزندانش بازگرداند.

بیشتر از فرهنگ و هنر