وزیر خارجه آلمان: جمهوری اسلامی به تلاش‌های ما برای نجات شارمهد بی‌توجهی کرد 

بربوک از رهبران جمهوری اسلامی ایران خواست تا کاستی‌های روند قضایی خود را برطرف کنند و از اجرای مجازات اعدام خودداری کنند

آنالنا بربوک از رهبران جمهوری اسلامی خواست شارمهد را اعدام نکنند- ODD ANDERSEN / AFP

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز سه‌شنبه دوم اسفند (۲۱ فوریه)، گفت که تهران تلاش‌ها برای دفاع از جمشید شارمهد را نادیده گرفته است. 

جمشید شارمهد شهروند دوتابیعتی ایرانی-آلمانی است که در ایران به اعدام محکوم شده است. 

بربوک از رهبران جمهوری اسلامی ایران خواست تا کاستی‌های روند قضایی خود را برطرف کنند و از اجرای مجازات اعدام خودداری کنند. 

پیش‌تر، در روز سه‌شنبه، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که شارمهد به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده است. میزان گفت که این حکم پس از اتمام رسیدگی پرونده و تحقیقات و برگزاری چندین جلسه دادگاه صادر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این حکم، شارمهد به «طراحی و هدایت اقدام‌های تروریستی» متهم شده است.

وزارت اطلاعات خبر ربایش جمشید شارمهد را در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد و مدعی شد او را طی «عملیاتی پیچیده»، به ایران منتقل کرده است.

جمشید شارمهد ۶۷ ساله است و قبل از آنکه در سال ۱۳۹۹ در امارات متحده عربی ربوده و به ایران منتقل شود، در لس‌آنجلس آمریکا و قبل از آن در آلمان زندگی می‌کرد. 

او در جلسات دادگاه اتهام‌ها را رد کرده و خانواده‌اش می‌گویند که او فقط سخنگوی گروه تندر بود و فعالیت‌هایش به حمله‌های داخل ایران ارتباطی نداشت. 

پیش‌تر، فرود فولادوند (فتح‌الله منوچهری)، رهبر گروه تندر یا انجمن پادشاهی ایران، در سال ۱۳۸۶ از کردستان عراق ربوده و به ایران برده شده بود. 

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای بازداشت غیرقانونی شهروندان غیرنظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ایران را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا هر چه زودتر به رویه بازداشت شهروندان دوتابعیتی با اهداف سیاسی پایان دهد. 

اتحادیه اروپا در این بیانیه درباره افزایش شمار شهروندان اروپایی که «به دلایل جعلی» در ایران بازداشت می‌شوند، هشدار داد و گفت سیر سعودی روند این بازداشت‌های غیرقانونی نگران‌کننده است.