وزیر خارجه پاکستان به تی‌تی‌پی: مذاکره منتفی است

وزیر خارجه پاکستان گفت که خروج نیروهای غربی از افغانستان به گروه‌های تروریستی مختلف در این کشور، این امکان را داده است تا اسلام‌آباد را با چالش مواجه کنند

وزیر خارجه پاکستان به تی‌تی‌پی: تروریست‌ها هرگز نمی‌توانند به‌عنوان دوست در نظر گرفته شوند و مذاکره منتفی است SERGEI ILNITSKY / POOL / AFP

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، گفت که مذاکره با تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) مخالف منافع ملی این کشور است، چون این گروه حکومت و قانون اساسی را قبول ندارند.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، او حکومت به رهبری عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق این کشور، را متهم کرد که بدون پیش‌شرط‌هایی مانند خلع سلاح، با تی‌تی‎‌پی مذاکرات صلح را آغاز کرده و این باعث شده است که هزاران شبه‌نظامی دوباره به پاکستان بازگردند.

او خطاب به تی‌تی‌پی گفت: «تروریست‌ها هرگز نمی‌توانند به‌عنوان دوست در نظر گرفته شوند.»

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که گزینه مذاکره با تحریک طالبان این کشور را از روی میز حذف کرده است و حکومت و تشکیلات نظامی جدید پاکستان سیاست «مدارا» با تی‌تی‌پی را کنار گذاشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که خروج نیروهای غربی از افغانستان به گروه‌های تروریستی مختلف در این کشور، این امکان را داده است تا اسلام‌آباد را با چالش مواجه کنند.

وزیر خارجه پاکستان در نشست امنیتی روز شنبه ۲۹ بهمن مونیخ ادعا کرده بود که هیچ مقاومت مسلحانه‌ای در مقابل حکومت طالبان در داخل افغانستان وجود ندارد و بزرگ‌ترین تهدید گروه داعش است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان مشغول مقاومت مسلحانه علیه طالبان‌اند. در تازه‌ترین گزارش نماینده ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار)، از جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی نام برده شده بود.

حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، به‌دست طالبان سقوط کرد و از آن زمان تاکنون، فعالیت تحریک طالبان پاکستانی افزایش یافته است. تی‌پی‌پی در ماه نوامبر، به آتش‌بس با حکومت پاکستان که با میانجی‌گری حکومت طالبان افغان به‌ویژه سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و رهبر شبکه مخوف حقانی، برقرار شده بود، پایان داد.

از آن زمان تاکنون، تی‌تی‌پی سطح خشونت‌ها در پاکستان را به «بالاترین» سطح رسانده است.

نیروهای تحریک طالبان پاکستانی شامگاه جمعه ۲۸ بهمن به مقر پلیس کراچی پاکستان حمله کردند و به مدت چهار ساعت به درگیری با نظامیان پاکستانی پرداختند که طی این درگیری، شماری از نظامیان پاکستانی کشته شدند.

ده بهمن در انفجاری در مسجدی در پیشاور، بیش از ۱۰۰ تن از جمله شماری از نیروهای پلیس پاکستان، کشته شدند. گروه «تحریک طالبان پاکستان» هر چند دست داشتن در این حمله را رد کرد، اما مقام‌های پاکستانی تی‌تی‌پی را مسئول این حمله دانستند.

پس از این حادثه، هم چندین حمله «تروریستی» در پاکستان رخ داد.

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که جنگجویان تی‌تی‌پی در خاک افغانستان مقر و پایگاه دارند و حمله‌ها به پاکستان را در آن‌جا سازماندهی می‌کنند، اما طالبان حضور طالبان پاکستانی و گروه‌های تروریستی در افغانستان را انکار می‌کنند.

حکومت پاکستان امیدوار بود که با روی کار آمدن طالبان در قدرت، زمینه برای پایان جنگ با تی‌تی‌پی در این کشور فراهم شود، اما با گذشت ۱۸ ماه از حکومت طالبان، سطح خشونت‌ها در پاکستان افزایش یافته است.

بیشتر از جهان