اوچا برای تامین غذا در افغانستان به ۲.۵۹ میلیارد دلار نیاز دارد

در حالی که بسته‌های پول نقد هر هفته به افغانستان می‌رسند، سازمان‌های امدادرسان همچنان از کمبود بودجه گلایه دارند

به گزارش اوچا، ۲۸ میلیون نفر در افغانستان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه وابسته‌اند- WAKIL KOHSAR / AFP

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) روز دوشنبه اول اسفند (۲۰ فوریه) در توییتر اعلام کرد که در اوج فصل سرما در افغانستان، توان خانواده‌ها برای خرید مواد غذایی و گرمایشی به‌شدت کاهش یافته و برای ارائه کمک‌های غذایی و حمایت از کشاورزی در افغانستان، به ۲.۵۹ میلیارد دلار بودجه نیاز است.

به گزارش اوچا، ۲۱.۲ میلیون نفر در افغانستان با کمبود شدید موادغذایی مواجه‌اند و به منظور تامین غذای موردنیاز این خانواده‌ها باید بودجه کمک‌های بشردوستانه افزایش یابد.

اوچا پیش از این در بیستم بهمن، طی گزارشی اعلام کرده بود که به دلیل وضعیت غذایی نامناسب در افغانستان، چهار میلیون زن و کودک در این کشور دچار سوءتغذیه‌اند. این سازمان ۲۷ بهمن هم گزارشی در مورد کمبود بودجه برای رسیدگی به نیازهای بهداشتی در افغانستان منتشر کرد.

بر اساس گزارش اوچا، دست‌کم ۱۷.۶ میلیون نفر در افغانستان به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی نیاز دارند که ۱۵.۶ میلیون تن از آنان در اولویت گذاشته شده‌اند. اوچا اعلام کرده که برای رسیدگی به این نیاز به ۴۵۰ میلیون دلار نیاز دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون بارها از کشورها و سازمان‌های اهداکننده خواسته است میزان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش دهند.

کمبود شدید مواد غذایی به دلیل بالا رفتن هزینه موادغذایی در بازار از یک سو و وابسته بودن اقتصاد خانواده‌های افغانستان به کشاورزی از سوی دیگر سبب شده است که میزان گرسنگی، سوءتغذیه و بیماری در افغانستان به طور قابل‌توجهی افزایش یابد.

هرچند ارسال بسته‌های پول نقد به افغانستان به عنوان کمک‌های بشردوستانه همچنان ادامه دارد و هر هفته بیشتر از ۴۰ میلیون دلار نقد به یکی از بانک‌های خصوصی در افغانستان واریز می‌شود، هنوز هیچ نهادی در مورد چگونگی استفاده از این پول گزارش مشخصی منتشر نکرده است و آژانس‌های سازمان ملل متحد هم یکی پس از دیگری برای جلوگیری از فاجعه انسانی و گرسنگی به‌ویژه در فصل سرما در افغانستان، از نهادهای کمک‌کننده بودجه درخواست می‌کنند.

بیشتر از جهان