مذاکرات غیرمستقیم واشینگتن و تهران بر سر تبادل زندانی‌ها در جریان است

این مذاکرات می‌تواند به تبادل زندانیان و همچنین آزادی ۷ میلیارد دلار ارز مسدود شده حکومت ایران در بانک‌های کره جنوبی منجر شود

این اقدام کاخ سفید پس از مذاکرات مربوط به احیای برجام، که در حال حاضر متوقف شده است، صورت می‌گیردـKevin Wolf / POOL / AFP

به گفته چهار منبع مطلع، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مذاکرات غیر‌مستقیمی را با مقام‌های تهران آغاز کرده است؛ مذاکراتی که هدف آن آزادی شهروندان آمریکایی محبوس در ایران عنوان شده است. 
به‌گفته این منابع مطلع مذاکرات پیشرفت‌‌هایی داشته، اما همچنان مشخص نیست آیا طرفین به توافقی نهایی خواهند رسید یا خیر. منابع مذکور همچنین اعلام کردند قطر و بریتانیا نیز در این مذاکرات نقش واسطه‌ را بر عهده دارند.
به گزارش ان‌بی‌سی‌، این اقدام کاخ سفید پس از مذاکرات مربوط به احیای برجام، که در حال حاضر متوقف شده است، صورت می‌گیرد. در همین حال، دولت بایدن نیز، به دلیل تحویل پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی به روسیه، تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این چهار منبع مطلع، دو طرف فرمولی را بررسی می‌کنند که پیش از این در مذاکرات سال ۲۰۲۱ مورد بحث قرار گرفته بود. این مبادله می‌تواند شامل تبادل زندانیان و احتمالا آزادی میلیاردها دلار ارز متعلق به ایران در بانک‌های کره جنوبی باشد که به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده است.
از این‌رو فرمول پیشنهادی به حکومت ایران اجازه دسترسی به این پول‌‌ها را می‌دهد، اما مطابق با تحریم‌های موجود واشینگتن علیه تهران، جمهوری اسلامی فقط برای خرید غذا، دارو یا دیگر موارد بشردوستانه می‌تواند از آن استفاده کند.

این منابع می‌گویند در این مذاکرات، دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی شیوه‌های احتمالی چگونگی انتقال پول‌ها را بررسی کرده‌اند. کشور ثالثی مانند قطر احتمالا بر این انتقال نظارت دارد. در ماه جاری میلادی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، دیدار کرد. در جریان این دیدار، هیات قطری «پیام‌هایی از آمریکا را به ایرانیان منتقل کرد که شامل موضوعاتی مانند آزادی زندانیان بود».

امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ان‌پی‌آر، گفت: «بحث‌هایی در مورد مبادله احتمالی زندانیان با حضور طرف ثالث در جریان است.» او گفت «یک مقام بریتانیایی» در این گفت‌وگوها به مثابه «نماینده» آمریکا عمل می‌کند.
امیرعبداللهیان گفت: «نماینده موردنظر در طول هفته‌های گذشته در ایران بود و ما توافقی را که در ماه مارس داشتیم، به‌روز کردیم.» او افزود: «ما  برای مبادله زندانیان خود آماده‌ایم، اما هنوز گام‌هایی فنی در میان است که آمریکایی‌ها باید بردارند.»

دولت بایدن در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات غیرمستقیم احتمالی، گفت روش‌هایی برای ارسال پیام به مقام‌های حکومت ایران دارد.
یکی از سخنگوهای دولت بایدن پیش‌تر گفته بود: «همانطور که گفتیم، راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در مورد مسائل نگران‌کننده داریم؛ از جمله در مورد مسئله آزاد کردن شهروندان آمریکایی که به اشتباه در ایران بازداشت شده‌اند. این کانال‌ها باز باقی می‌مانند، اما جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهیم.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.

از سوی دیگر، رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، نیز با انتشار توییتی در حساب کاربری خود از دیدارش با مقام‌های دولت عمان خبر داد. مالی در این توییت تاکید کرد که محورهای اصلی گفتگوهایش با مقامات عمان بر سر طیف وسیعی از موضوعات مربوط به جمهوری اسلامی ایران بود. او همچنین نوشت از نقش‌آفرینی عمان در آزادی باقر نمازی، شهروند دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی، تشکر کرده است.