شورای امنيت از اعطای مجوز به ۹ شهرک‌ یهودی‌نشین در کرانه باختری انتقاد کرد

دولت نتانیاهو روز ۱۲ فوریه به ۹ شهرک که بدون تایید دولت ایجاد شده بودند، مجوز اعطا کرد

کابینه امنیتی اسرائیل، ۱۲ فوریه خبر داده بود که ۹ شهرک در کرانه باختری قانونی اعلام می‌شوند-AHMAD GHARABLI / AFP

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند)، با صدور بيانيه‌ای رسمی، از اعلام نظر دولت اسرائيل مبنی بر ساخت و گسترش شهرک‌ها در سرزمين‌های اشغالی فلسطينيان و اعطای مجوز به ۹ شهرک یهودی‌نشین، ابراز «نگرانی و ناراحتی عميق» کرد. به گزارش خبرنگار اینیپندنت در سازمان ملل، این شورای ۱۵ نفره در بیانیه مشترکی با رئیس شورا، اعلام کردند: «شورای امنیت تکرار می‌کند که ادامه فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل به طرز خطرناکی راه حل دو کشوری را بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷، به خطر می‌اندازد.»

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه پس از مذاکرات پشت پرده، به «رای‌گیری برنامه‌ریزی شده شورای امنیت سازمان ملل متحد» در مورد این موضوع اعتراض کرد با این حال گفت که اسرائیل در ماه‌های آینده اجازه شهرک‌سازی جدید در کرانه غربی را نخواهد داد.

به گزارش رویترز، ائتلاف مذهبی-ملی‌گرای دولت نتانیاهو، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، به ۹ شهرک که بدون تایید دولت ایجاد شده بودند، مجوز اعطا کرد و فلسطینی‌هایی که کرانه غربی را برای دولت آینده خود در نظر گرفته‌اند، خشمگین کرد. قدرت‌های غربی و متحدان عرب اسرائيل که تمام شهرک‌ها را غيرقانونی می‌دانند، اين اقدام اسرائیل را محکوم کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابینه امنیتی اسرائیل، ۱۲ فوریه خبر داده بود که ۹ شهرک در کرانه باختری قانونی اعلام می‌شوند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت بنیامین نتانیاهو مدعی است که این تصمیم، پس از حملات مرگبار اخیر فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس، گرفته شده است. این در حالی است که اسرائیل چندین بار به نوار غزه حمله هوایی کرده و به گفته ارتش، یک مجتمع نظامی حماس را هدف گرفته است.

در بیانیه مطبوعاتی دفتر بنیامین نتانیاهو آمده است: «کابینه سیاسی و امنیتی در واکنش به حملات تروریستی مرگبار در اورشلیم، به اتفاق‌آرا تصمیم به قانونی اعلام کردن ۹ شهرک در یهودیه و سامریه گرفت.» به گفته دولت نتانیاهو، «این شهرک‌ها سال‌ها و برخی از آن‌ها دهه‌ها وجود داشته‌اند، اما مجوز نداشتند». «یهودیه» و «سامریه»، نام‌هایی است که اسرائیل برای اشاره به مناطق کرانه باختری که در پی جنگ ۱۹۶۷ اشغال شد، استفاده می‌کند. سامریه منطقه‌ای است که اعراب آن را جبال نابلس می‌نامند، و یهودیه منطقه‌ای در جنوب اراضی اشغالی کرانه باختری است.

درگیری‌ بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از آغاز ۲۰۲۳، جان دست‌کم ۴۶ فلسطینی (شامل جنگجویان و غیرنظامیان) و ۹ غیرنظامی اسرائیلی (از جمله سه خردسال) را گرفته است.