بایدن در کی‌یف: پوتین گمان می‌کرد اوکراین ضعیف و تنها است

رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر به اوکراین، ضمن اعلام کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به اوکراین، گفت به روسیه اجازه نخواهد داد این کشور را اشغال کند

بایدن در سفری غیرمنتظره برای حمایت از اوکراین وارد کی‌یف شدــ AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در سفری غیرمنتظره‌ به کی‌یف، پایتخت اوکراین، و پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، در توییتر نوشت که پس از گذشت یک سال از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا حمایت‌هایش از اوکراین را بیشتر خواهد کرد.

بایدن روز دوشنبه اول اسفند، در توییتی نوشت: «در حالی که به سالگرد تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین نزدیک می‌شویم، امروز به کی‌یف آمدم تا با رئیس‌جمهوری زلنسکی دیدار کنم و بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کنم. زمانی که پوتین نزدیک به یک سال پیش، تهاجم خود را آغاز کرد، فکر می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب هم چندپاره شده است. او فکر می‌کرد می‌تواند از ما پیشی بگیرد، اما در اشتباه بود.»

بایدن ادامه داد: «در طول یک سال گذشته، ایالات متحده و ائتلافی از کشورها از اقیانوس اطلس گرفته تا اقیانوس آرام، برای کمک به اوکراین در دفاع از خود، از این کشور حمایت‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه بی‌سابقه‌ای به عمل آوردند و این حمایت پایدار خواهد بود.»

رئیس‌جمهوری اوکراین هم سفر جو بایدن را نشانه مهمی از «حمایت آمریکا از تمام اوکراینی‌ها» دانست.

به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن در دیدار با زلنسکی در کاخ ریاست‌جمهوری اوکراین، از بسته کمکی ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین برای پشتیبانی از این کشور در جنگ با روسیه خبر داد. این کمک هنگفت جدا از کمک‌های قبلی ایالات متحده آمریکا به این کشور خواهد بود.

سفر پیش‌بینی‌نشده بایدن به اوکراین در حالی انجام شد که پولیتیکو گزارش داده بود بایدن در سفر به اروپا، به‌دلیل مسائل امنیتی، به اوکراین سفر نخواهد کرد. پیش از این اعلام شده بود که جو بایدن قرار است در سفر به لهستان، با رئیس‌جمهوری این کشور و سران ناتو دیدار کند. اما حالا مقام‌های کاخ سفید در اقدامی ناگهانی، تصمیم گرفتند رئیس‌جمهوری آمریکا را پیش از سفر به لهستان، راهی اوکراین کنند تا آخرین شرایط جنگی اوکراین برای بایدن شرح داده شود.

در تصاویر جدیدی که از کی‌یف منتشر شده است، بایدن و زلنسکی در حال قدم زدن در نزدیکی کلیسای جامع سنت مایکل، در مرکز کی‌یف دیده می‌شوند. آن‌ها سپس از دیوار یادبود سربازان اوکراینی کشته‌شده در تهاجم روسیه به اوکراین بازدید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز به ترکیه سفر کرده است. برخی رسانه‌ها می‌گویند نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی قرار است به‌زودی در لهستان جمع شوند و از بسته‌های تحریمی جدید علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین، رونمایی کنند. به نظر می‌رسد سفر بایدن به کشور جنگ‌زده اوکراین و تهدید‌های او خطاب به روسیه پیش‌درآمدی برای گسترده‌تر شدن چتر حمایتی آمریکا و کشورهای عضو ناتو از اوکراین باشد.

جاناتان لمایر و الکساندر وارد در مطلبی که روز یکشنبه در پولیتیکو منتشر شد، نوشتند: «پیش‌زمینه سفر بایدن پیچیده، خطرناک و نامطمئن است.» به گفته این دو تحلیلگر، غربی‌ها از این نگران‌اند که روسیه پس از یک سال، جای پای خود را محکم کند و اوکراین در برخی جبهه‌های شرق و جنوب، از پس روسیه برنیاید و روند ارسال سلاح از غرب به کی‌یف به مرور زمان کند شود.

مقام‌های آمریکا بر این باورند که جنگ به‌زودی به مرحله‌ای کلیدی وارد می‌شود، چرا که روسیه در روزهای نزدیک به سالگرد جنگ، تهاجمی گسترده را برنامه‌ریزی کرده است. دولت بایدن مصرانه از ولودیمیر زلنسکی می‌خواهد دستاوردهای خود را حفظ کند و به فکر ضدحمله باشد.

به گفته مقام‌هایی که با پولیتیکو صحبت کرده‌اند، کاخ سفید به تیم زلنسکی خاطرنشان کرده است که شاید در آینده، روند ارسال سلاح از اروپا به کی‌یف کند شود و این کشور باید همین حالا که به تسلیحات گسترده دسترسی دارد، برای حمله آماده باشد.

روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تهاجم گسترده‌ نظامی به اوکراین را آغاز کرد که نشان‌دهنده تشدید بحرانی بود که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این حمله نظامی بزرگ‌ترین تهاجم به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.

روند نفوذ نظامی روسیه در اوکراین از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شد و ولادیمیر پوتین از گسترش نفوذ ناتو در اوکراین را تهدیدی برای امنیت کشورش خواند. پوتین خواستار لغو روند پیوستن اوکراین به ناتو است و نظریه بازپس‌گیری سرزمین‌های شوروی سابق را چندین بار تکرار کرده است.

بیشتر از جهان