زن‌کشی در ارومیه؛ معرفت کریمی، قربانی جدید خشونت و قتل‌ خانوادگی

جعفر خیشکار در پی جان باختن برادرش در اثر تصادف قصد داشت با همسر او ازدواج کند و همسر ۲۹ ساله خود را به دلیل مخالفت با این ازدواج به قتل رساند

دلیل مرگ این زن خفگی اعلام شده است-Social media

یک زن جوان به نام معرفت کریمی در ارومیه به دنبال «اختلافات خانوادگی و مخالفت با ازدواج دوباره همسرش با یکی از بستگان»، به دست همسرش به قتل رسید.

سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، درباره قتل «معرفت کریمی» گزارش داد که «برادر همسر معرفت چندی پیش بر اثر سانحه رانندگی جان باخت و معرفت کریمی پس از چندی متوجه می‌شود که شوهرش قصد دارد با همسر برادر فوت شده خود ازدواج کند که با این ازدواج مخالفت می‌کند.»

در گزارش این سایت تاکید شده است که مخالفت معرفت کریمی با این ازدواج، سبب قتل او به دست همسرش شده است.

در همین حال سایت هه‌نگاو نیز با تایید خبر وقوع این زن‌کشی در ارومیه، گزارش داد که معرفت کریمی ۲۹ سال داشت، اهل سلماس و ساکن ارومیه بود و پس از آنکه « همسرش به شدت او را کتک زد» کشته شد.

در این گزارش تاکید شده است که این زن جوان «در اثر شدت ضربات وارده و همچنین خفگی» کشته شده است.

هه‌نگاو از قول یک منبع مطلع و نزدیک به خانواده این زن جوان افزود: «از آنجایی که معرفت کریمی مادر یک فرزند پنج ساله نیز بوده، با ازدواج دوم همسرش به نام جعفر خیشکار مخالف بود» که در پی همین مخالفت کشته شده است.

به گفته این منبع مطلع «آثار کبودی کاملا بر بدن معرفت کریمی مشهود بود و علاوه بر آثار کبودی بر پیکرش، پزشک قانونی مرگ او را بر اثر خفگی» عنوان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از شکایت خانواده معرفت کریمی، «جعفر خیشکار همسر این زن کشته شده بازداشت شده است و مقام‌های قضائی به خانواده این زن کشته شده گفته‌اند که «پرونده قتل او در جریان» است.

پیکر معرفت کریمی، زن ۲۹ ساله کشته شده به دست همسرش، روز جمعه به خانواده‌اش تحویل داده شد و مراسم خاکسپاری او نیز همان روز در روستای زادگاهش، روستای حسبشه از توابع شهر سلماس برگزار شده است.

موارد متعددی از قتل‌های زنان در مناطق مختلف ایران از جمله به عنوان خشونت و قتل‌ خانگی و قتل‌های ناموسی در دوسال گذشته گزارش شده است.

در یکی از این موارد جمعه ۱۱ آذر ماه مردی ۴۵ ساله ساکن کوی علوی اهواز، با در دست داشتن یک چاقوی خون‌آلود، خود را به یکی از کلانتر‌ی‌های این شهر معرفی کرد و گفت: «فرزندم به نام معصومه که حدود ۱۷ ساله است را به دلیل مسائل ناموسی با چاقو به قتل رساندم و در یک ملحفه پیچیدم و در منزل شیخمان انداختم.»

پدر معصومه صلیحاوی، دختر ۱۷ ساله اهوازی، مدعی شد که «به دلیل مسائل ناموسی» به دخترش را به قتل رسانده است.

در شهر خمین نیز روز شنبه دهم دی‌ماه، یک دختر ۱۶ ساله به دلیل «آشنایی و ارتباط مجازی با فردی در شبکه‌های اجتماعی» به دست دایی و پدرش به قتل رسید.

با این حال در گزارش‌های ثبت شده از قتل‌ زنان در ایران، در بسیاری از موارد این قتل‌ها به دلایل اختلافات خانوادگی از جمله مخالفت مردان با پذیرش درخواست طلاق، مخالفت زنان با ازدواج مجدد مردان، و در مواردی نیز در اثر مشکلات اقتصادی، اختلافات فرهنگی یا در جریان خشونت شدید خانگی مردان علیه زنان رخ داده است.

فرزانه مهدی‌زاده، مدیرکل دفتر معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی، در بررسی تحلیلی آمارهای خشونت خانگی در سال ۱۴۰۰ گفت که ۷۵ هزار زن و کودک به دلیل آسیب‌های جسمی ناشی از خشونت خانگی به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند. 

خشونت خانگی طیف گسترده‌ای از رفتارها از جمله آزارهای کلامی، فیزیکی، جنسی و روانی را شامل می‌شود و یافته‌های یک مطالعه در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز نشان داده است که حدود ۷۷ درصد زنان ساکن این مناطق حداقل با یکی از انواع این آزارها مواجه شده‌اند.

قوانین تبعیض‌آمیز و ضد زن در جمهوری اسلامی نیز از جمله عوامل محرک قتل‌های خانوادگی زنان در ایران است.