بلومبرگ از غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران خبر داد

بازرسان آژانس باید تعیین کنند که آیا ایران عمدا این میزان غنی‌سازی را انجام داده یا ناشی از یک انباشت ناخواسته است

به گزارش بلومبرگ، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش‌اند تا روشن کنند که جمهوری اسلامی ایران چگونه اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد را تولید کرده است. این بالاترین درجه غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که بازرسان تاکنون پیدا کرده‌اند و غلظت آن تنها ۶ درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای ‌است.

تهران پیشتر به آژانس گفته بود سانتریفیوژهایش برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح خلوص ۶۰ درصد پیکره‌بندی شده‌اند.

به گفته دو دیپلمات ارشد، ناظران بین‌المللی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم غنی شده کمی کمتر از میزان مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای شناسایی کردند که خطر  فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند و به تبع آن نیز می‌تواند باعث ایجاد یک بحران جدید شود.

بازرسان باید تعیین کنند آیا حکومت ایران میزان غنی‌سازی را از روی تعمد به ۸۴ درصد رسانده یا این درصد غنی‌سازی  ناشی از غلظت یک انباشت ناخواسته در شبکه‌ لوله‌هایی است که صدها سانتریفوژ مورد استفاده برای جداسازی ایزوتوپ‌ها را به هم متصل می‌کند. این دومین بار در این ماه است که ناظران فعالیت‌های مشکوک مرتبط با غنی‌سازی را در ایران شناسایی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دپیلمات به بلومبرگ گفت حتی اگر مواد کشف شده به اشتباه به دلیل مشکلات فنی در عملکرد آبشارهای سانتریفوژ انباشته شده باشد -اتفاقی که قبلا هم افتاده است- این خطر تصمیم حکومت ایران به‌منظور تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده را نشان می‌دهد.

این تحول در حالی رخ می‌دهد که ایران به طور فزاینده‌ای از طرف غرب منزوی شده و مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به حالت تعلیق درآمده است. جمهوری اسلامی همچنین به دلیل سرکوب مرگبار اعتراضات سراسری ماه‌های اخیر با محکومیت گسترده جهانی مواجه شد و ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه تهران به دلیل حمایت نظامی از روسیه در جنگ با اوکراین، وضع کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده‌سازی گزارش سه‌ماهه پادمانی ایران قبل از نشست شورای حکام در ۶ مارس در وین است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه گذشته توافق هسته‌ای با تهران را «پوسته خالی»  توصیف کرد و گفت که تهران اگر تصمیم سیاسی برای حرکت رو به جلو اتخاذ کند، مواد هسته‌ای کافی برای چندین سلاح را در اختیار دارد.