بایدن در سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین برای پوتین پیام می‌فرستد

اوکراین می‌گوید تاکنون بیش از ۱۴۲ هزار سرباز روسی کشته شده‌اند

بنا به اعلام کاخ سفید، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه هنگام سخنرانی در ورشو به همتای روسی‌اش پیامی ارسال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن سه روز قبل از یک‌سالگی تهاجم روسیه به اوکراین و درست در همان روزی که ولادیمیر پوتین قرار است در مسکو سخنرانی داشته باشد، در لهستان - یکی از متحدان کلیدی آمریکا- سخنرانی می‌کند.

جو بایدن قرار است روز سه‌شنبه در ورشو با آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، دیدار کند. رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه نیز با رهبران گروه «بخارست ۹» (گروهی از اعضای ناتو) در اروپای شرقی دیدار می‌کند.

علاوه بر این، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن هفته آینده تلفنی با رهبران بریتانیا، فرانسه و ایتالیا گفت‌وگو می‌کند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز قرار است روز سوم مارس وارد واشینگتن شود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز جمعه گفت که بایدن در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در‌مورد این صحبت می‌کند که «ایالات متحده چگونه جهان را برای حمایت از مردم اوکراین در دفاع از آزادی و دموکراسی جمع کرده است».

به گفته او، رئيس‌جمهوری آمریکا همچنین در سخنرانی‌اش تاکید می‌کند که ایالات متحده تا زمانی که این نبرد طول بکشد در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

 جان کربی همچنین افزود: «شما پیام‌های او {جو بایدن} را به پوتین و همچنین مردم روسیه خواهید شنید.»

با این حال، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت بایدن هیچ برنامه‌ای برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در طول این سفر یا سفر جداگانه به اوکراین ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در حالی به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود که این نبرد همچنان در ابعاد مختلف ادامه دارد.

اوکراین اعلام کرده است که تهدید حملات موشکی روسیه همچنان ادامه دارد و از غیرنظامیان خواسته است دستورهای پیشین را جدی بگیرند و ادامه دهند.

در همین حال، وزارت دفاع بریتانیا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نتایج یک نظرسنجی نشان داده است «محدود کردن مردم» از دانستن واقعیت جنگ در اوکراین، برای دولت روسیه به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

این وزارتخانه روز شنبه اعلام کرد یک نظرسنجی در روسیه که در ماه دسامبر انجام شد نشان داد که ۵۲ درصد از مردم روسیه دوست یا خویشاوندی دارند که در جنگ خدمت کرده است.

این گزارش همچنین افزود گزارشی که هفته گذشته به پوتین ارائه شده است، احتمالا موضوعاتی مانند حمایت اجتماعی از افراد اعزام‌شده به جنگ و خانواده‌های آن‌ها را پوشش می‌دهد.

بنا بر اعلام ارتش اوکراین، بیش از ۱۴۲ هزار سرباز روسی از زمان حمله به اوکراین کشته شده‌اند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در به‌روزرسانی روز شنبه خود در مورد تلفات جنگی، تعداد کشته‌شدگان روسیه را ۱۴۲ هزار و ۲۷۰ نفر تخمین زد که نسبت به‌روز جمعه ۱۰۱۰ نفر افزایش یافته است.

این ستاد همچنین اعلام کرد که سه هزار و ۳۰۳ دستگاه تانک و شش هزار و ۵۳۳ خودروی زرهی روسیه نیز تاکنون منهدم شده است.

اوکراین علاوه بر موشک‌های دوربرد، از متحدانش می‌خواهد که جت‌های جنگنده را در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار دهند.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که اتحادیه اروپا می‌خواهد افزایش عرضه مهمات به اوکراین را در نظر بگیرد.

رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی خود با اشاره به تولید واکسن کووید با هماهنگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «این موضوع می‌تواند الگویی برای افزایش تولید مهمات و ارسال آن به اوکراین باشد. می‌توانیم قراردادهای خرید پیشرفته‌ای را در نظر بگیریم که به صنعت دفاعی کشورهای اتحادیه اروپا امکان سرمایه‌گذاری در خطوط تولید را می‌دهد تا سریع‌تر مهمات را تولید کنیم.»

 در ماه‌های اخیر هشدارهای مکرری صادر شده است مبنی بر اینکه اوکراین در حال حاضر سریع‌تر از آنچه کشورهای غربی قادر به تولید و عرضه مهمات‌اند، از تسلیحات جنگی استفاده می‌کند‌. با توجه به این هشدارها، فون درلاین اظهار کرد: «اکنون زمان تسریع تولید و افزایش تولید محصولاتی مانند مهمات که اوکراین شدیدا به آن نیاز دارد فرا رسیده است.»

بیشتر از جهان