کره شمالی پس از هشدار به آمریکا و کره جنوبی موشک دوربرد شلیک کرد

پکن و واشینگتن برای تمرین‌های نظامی سالانه به منظور مقابله با تهدیدهای رو به رشد پیونگ‌یانگ آماده می‌شوند

بنا بر اعلام ژاپن، راکت شلیک‌شده یکی از بزرگترین موشک‌های کره شمالی بوده است _ AFP

کره شمالی روز شنبه یک موشک بالیستیک دوربرد به سمت دریا در سواحل شرقی خود پرتاب کرد. شلیک این موشک پس از آن انجام گرفت که پیونگ‌یانگ به مانورهای نظامی آتی آمریکا و کره جنوبی هشدار داد.

به گزارش رویترز، مقام‌های ژاپنی اعلام کردند شواهدی که پس از پرتاب این موشک در آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن دیده می‌شود، حاکی از آن است که این سلاح یکی از بزرگ‌ترین موشک‌های کره شمالی است.

اولین شلیک موشکی کره شمالی در سال جدید میلادی پس از آن صورت می‌گیرد که پیونگ‌یانگ روز جمعه تهدید کرد پاسخی «بی‌سابقه، مستمر و قوی» به رزمایش کره جنوبی و ایالات متحده خواهد داد. خشم کره شمالی ناشی از این است که پکن و واشینگتن برای تمرین‌های نظامی سالانه به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با تهدیدهای هسته‌ای و موشکی رو به رشد پیونگ‌یانگ، آماده می‌شوند.

کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای سال گذشته میلادی تعداد بی‌سابقه‌ای موشک ازجمله موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما (ICBM) شلیک کرد. گفته می‌شود که این موشک‌ها قابلیت این را دارند که به هر نقطه از ایالات متحده حمله کنند. پیونگ‌یانگ در همین حال آماده‌سازی برای اولین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ را از سر گرفته است.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که موشک دوربرد روز شنبه از منطقه سانان پرتاب شد. سانان فرودگاه بین‌المللی پیونگ‌یانگ است؛ جایی که کره شمالی بیشتر آزمایش‌های موشک‌های بالیستیک اخیرش را در آنجا انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه‌های موشکی بالیستیک و تسلیحات هسته‌ای کره شمالی ممنوع است، اما پیونگ‌یانگ می‌گوید توسعه تسلیحات این کشور برای مقابله با «سیاست‌های خصمانه» واشینگتن و متحدانش ضروری است.

وزارت دفاع سئول در واکنش به پرتاب تازه‌ترین موشک کره شمالی به‌عنوان تهدیدی پیش از شروع تمرین نظامی کره و آمریکا، گفت: «رزمایش‌ها برای چهارشنبه در پنتاگون برنامه‌ریزی شده است و سیاست‌گذاران ارشد دفاعی هر دو طرف در آن شرکت خواهند کرد.» دو کشور همچنین در حال برنامه‌ریزی طیف وسیعی از مانورهای میدانی گسترده در هفته‌ها و ماه‌های آینده‌اند.

در حال حاضر حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی به‌عنوان میراث جنگ ۱۹۵۳-۱۹۵۰ دو کره در کره جنوبی مستقرند. این جنگ به‌جای یک معاهده صلح کامل، با آتش‌بس پایان یافت و طرفین را ازنظر فنی در آماده‌باش جنگی قرار داد.

تصاویر ویدیویی رسانه دولتی کره شمالی از رژه روز نهم فوریه نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ ممکن است یک واحد نظامی را ایجاد کرده باشد که وظیفه دارد موشک‌های بالیستیک جدید را آزمایش کند. در آن رژه تعداد زیادی از موشک‌های بالیستیک به نمایش گذاشته شد، ازجمله یک سلاح جدید سوخت جامد که می‌تواند به کره شمالی کمک کند در صورت وقوع جنگ، موشک‌های خود را سریع‌تر مستقر کند.

قدرت‌نمایی پیونگ‌یانگ در حالی است که مردم این کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند. بحران شدید غذایی در کره شمالی رو به وخامت است و طبق ادعای یک گزارش رسانه‌ای، پیونگ یانگ برای نخستین بار در ۲۳ سال گذشته جیره غذایی سربازان را کاهش داده است.

کره شمالی به‌عنوان یک کشور منزوی با ۲۵ میلیون نفر جمعیت، پس از بستن مرزهایش در همه‌گیری کووید، عملا ارتباطش را با جهان قطع کرد. این کشور پیش از این نیز به‌دلیل تحریم‌های شدید بین‌المللی به‌خاطر برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیکش، کاملا در انزوا بود.

بیشتر از جهان