عکس یادگاری مردم ایران با گوشت گوسفند کیلویی نیم میلیون تومان

دولت برای کنترل قیمت گوشت مجبور به واردات گوشت بی‌کیفیت شده است

دو کیلو سردست گوسفندی «پویا پروتئین» به ۸۷۰ هزار تومان رسید. آژانس عکس تهران

قیمت هر کیلو گوشت خورشتی بدون استخوان گوسفند داخلی «مهیا پروتئین»، به ۵۰۹ هزارتومان و هر کیلو مرغ به ۶۵ هزار تومان رسید.

سایت «اقتصاد‌ آنلاین»، روز جمعه ۲۸ بهمن، این خبر را اعلام کرد و نوشت مردم ایران برای خرید نیم کیلوگرم گوشت قیمه‌ای گوسفند باید ۲۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

آن‌طور که این سایت گزارش کرده است دو کیلو سردست گوسفندی «پویا پروتئین» هم ۸۷۰ هزار تومان قیمت خورده و یک کیلو قلوه‌گاه گوسفندی هم ۲۴۳ هزار تومان شده است.

ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میدان‌های میوه و تره‌بار شهرداری تهران، هم این قیمت‌ها را تکذیب کرد و گفت این قیمت‌ها «حاصل فضاسازی در فضای مجازی است.»

فصاحت خبر داد که عرضه گوشت گرم گوسفندی با قیمت ۲۳۲ هزارتومان، از ۱۰ روز آینده دو برابر می‌شود و چند محموله گوشت دیگر وارد تهران خواهد شد.

این اقدام به‌منزله افزایش عرضه و با هدف کنترل قیمت‌ها در بازار صورت می‌گیرد که نشان از این واقعیت دارد که قیمت انواع گوشت در بازار به‌شدت رو به افزایش است.

احسان علی‌نژاد، معاون امور ارتباطات مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، هم این قیمت‌ها را رد کرد و مدعی شد که  قیمت هر کیلو گوشت منجمد ۱۵۰ هزار تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، قیمت گوشت گوسفند در دی‌ماه امسال با ۱۵.۳ درصد افزایش نسبت به آذرماه، رکورددار افزایش قیمت ماهانه در میان کالاهای اساسی بود.

امین ملکدار، رئیس اتحادیه گوسفندداران فیروزکوه، هم در واکنش به افزایش قیمت انواع گوشت در یک ماه گذشته گفت دولت اجازه این افزایش را داده است تا بهانه واردات گوشت را فراهم کند.

ملکدار می‌گوید در صورت تداوم واردات بی‌رویه گوشت، تولید‌کنندگان و دامداران از چرخه تولید و توزیع حذف می‌شوند.

ایوب فصاحت هم پیش‌تر اعلام کرده بود محموله‌های گوشت خارجی که به‌تازگی و با تشخیص وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور شده‌اند «بی‌کیفیت» است و اگر این مشکل حل نشود، مجوز توزیع آن‌ها در میدان‌های میوه و تره‌بار شهرداری تهران صادر نمی‌شود.

همراه با بحران قیمت گوشت، قیمت مرغ هم در روز‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است.

در نرخ‌نامه جدید سازمان میدان‌های میوه و تره‌بار که روز جمعه منتشر شد، قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار هم به ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، اما در بازار مرغ کیلویی ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت مرغ زنده نیز با افزایش بیش از پنج‌ هزارتومانی، به ۴۲ هزار و ۲۳۵ تومان رسیده است.

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی، نیز آبان‌ماه گفته بود امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف گوشت «۵۰ درصد» و مصرف مرغ «۳۰ درصد» کاهش یافته است.

بیشتر از اقتصاد