احتمال حمله جمهوری اسلامی به نفتکش اسرائیلی

شرکت امنیت دریایی بریتانیا، احتمال می‌دهد حمله روز ۲۱ بهمن به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب را، تهران ترتیب داده باشد

تصویری از نزدیک شدن یکی از شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک نفتکش بریتانیایی در سال ۲۰۱۹ -- HASAN SHIRVANI / MIZAN NEWS AGENCY / AFP

خبرگزاری رویترز با انتشار خبری کوتاه در روز جمعه، ۱۷ فوریه ۲۰۲۳، از قول یکی از مقام‌های نظامی منطقه خاورمیانه نوشت هفته گذشته یک نفتکش اسرائیلی در آب‌های دریای عرب، مورد حمله قرار گرفت. به‌گزارش رویترز، این مقام نظامی گمان می‌کند مسئولیت این حمله بر عهده نیروهای جمهوری اسلامی ایران است.

رویترز در عین‌حال نوشت گزارش آمبری اینتلجنس (Ambrey Intlligence)، شرکت امنیت دریایی بریتانیا، نیز نشان می‌دهد سه «سامانه هوایی بدون سرنشین»، نفتکش اسرائیلی را هدف قرار داده‌اند. شرکت امنیت دریایی بریتانیا همچنین احتمال می‌دهد، تهران این حمله را ترتیب داده باشد.

روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نیز با انتشار گزارشی در این زمینه احتمال دست داشتن تهران در حمله هفته گذشته به نفتکش اسرائیلی را طرح کرد و نوشت در این حمله به غیر از پهپاد انتحاری از قایق‌های تندرو نیز استفاده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌بی‌سی فارسی نیز با انتشار خبری اختصاصی در این زمینه نوشت «یک مقام نظامی آمریکایی و یک منبع بلند پایه نظامی در منطقه» به خبرنگار این شبکه خبری گفت در حمله به نفتکش اسرائیلی «چند شناور و پهپاد» ساخت جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است.

بی‌بی‌سی فارسی همچنین از قول یکی از منابعش نوشت حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عرب «می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از تشدید اقدامات تهدیدآمیز ایران علیه کشتیرانی در منطقه تعبیر شود.»

تمایل جمهوری اسلامی ایران به انجام اقداماتی که صنعت کشتیرانی در منطقه خاورمیانه را به خطر بیاندازد، در سخنرانی روز پنجشنبه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیده می‌شد. او در این سخنرانی بار دیگر منافع اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه را تهدید کرد و گفت در صورت تعلل در استخراج نفت و گاز از آب‌های متعلق به لبنان، اجازه ادامه فعالیت نفتی و گازی اسرائیل در میدان گازی کاریش را نخواهد داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم پیش از این بارها با حمله به نفتکش‌های متعلق به کشورهای دیگر، به ایجاد اختلال در صنعت کشتیرانی منطقه خاورمیانه اقدام کرده است. به‌عنوان مثال نیروهای سپاه پاسداران در ابتدای خرداد سال جاری دو نفتکشِ یونانی را در آب‌های خلیج فارس توقیف کردند؛ اقدامی که دولت یونان از آن به‌عنوان «دزدی دریایی» یاد کرد.