دیدار وزیران خارجه آلمان و عربستان در مونیخ؛ برنامه اتمی تهران از موضوعات گفت‌وگو 

شاهزاده فیصل بن فرحان و آنالنا بربوک درباره جنگ روسیه در اوکراین و برنامه اتمی جمهوری اسلامی و استقرار صلح در جهان مذاکره کردند

وزیران خارجه عربستان سعودی و آلمان روز جمعه ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه) در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ ملاقات کردند. 

وزارت خارجه عربستان سعودی در حساب کاربری خود در توییتر ضمن انتشار تصاویر و ویدیویی از این ملاقات نوشت که هیئت‌های دیپلماتیک دو طرف مناسبات قوی میان آلمان و پادشاهی سعودی و همچنین راه‌های تقویت همکاری و هماهنگی مشترک در تمامی زمینه‌ها را بررسی کردند و به‌ویژه بر تقویت همکاری در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید کردند. 

ریاض گفت که تقویت تلاش‌ها برای بنیان نهادن ارکان صلح در منطقه و جهان موضوع مذاکرات آنان بود و چنان که وزارت خارجه عربستان سعودی می‌گوید، شاهزاده فیصل بن فرحان و آنالنا بربوک، وزیران خارجه سعودی و آلمان، در این دیدار درباره جنگ روسیه و اوکراین، و تلاش‌های بین‌المللی با هدف حل بحران و رسیدن به صلح و امنیت بین‌المللی گفت‌وگو کردند. 

روسای دستگاه دیپلماسی آلمان و عربستان سعودی همچنین درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌ها برای حل بن‌بست در این پرونده تبادل نظر کردند. عربستان سعودی و شماری دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه صلح می‌دانند و می‌گویند حمایت تهران از گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی در کشورهایی چون یمن، عراق و لبنان تهدیدی علیه ثبات و آرامش خاورمیانه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده بن فرحان و بربوک در حالی درباره برنامه اتمی ایران گفت‌وگو کردند که نمایندگان جمهوری اسلامی در نشست امنیتی مونیخ شرکت ندارند و به آن دعوت نشده‌اند. 

برگزارکنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ برای اولین بار از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایرانی دعوت کرده‌اند و شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علینژاد و نازنین بنیادی در مونیخ حضور دارند. 

قرار است روز شنبه ۲۹ بهمن، نشست «زن زندگی آزادی»‌ در کنفرانس مونیخ در آلمان با حضور این سه چهره شاخص اپوزیسیون، سناتور آمریکایی رابرت منندز، و هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا برگزار شود. 

مقام‌های جمهوری اسلامی از این که به نشست مونیخ دعوت نشده‌اند ابراز ناراحتی کرده‌اند. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان و دیگر مقامات این کشور در بیش از چهار ماهی که از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی می‌گذرد، بارها با فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ملاقات کرده‌اند، از عملکرد رهبران جمهوری اسلامی و نیروهای نظامی وابسته به آن در سرکوب معترضان انتقاد کرده و تحریم‌های حقوق بشری را علیه عوامل سرکوب معترضان وضع کرده‌اند. 

این کشور عمده اتحادیه اروپا از مدافعان اعمال تحریم بر جمهوری اسلامی به دلیل حمایت تسلیحاتی تهران از روسیه در جنگ اوکراین است.