دولت بایدن از ارائه گزارش پیشرفت‌های نظامی ایران به کنگره خودداری می‌کند

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، به مدیر اطلاعات ملی این کشور هشدار داد

جمهوری‌خواهان به سیاست‌های دولت بایدن در مورد ایران انتقاد دارند-Getty Images via AFP

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در نامه‌ای به آوریل هاینز، رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور، هشدار داد که دولت بایدن «به‌طور غیر قانونی» مانع دسترسی کنگره به اطلاعات مربوط به آخرین توانایی‌هایی نظامی ایران می‌شود.

این عضو جمهوری‌خواه محلس نمایندگان می‌گوید که دولت موظف بود هشت ماه پیش گزارشی درباره ایران به کنگره ارائه کند اما با «نقض آشکار قانون»، هنوز این گزارش را به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه نکرده است.

کلودیا تنی در این نامه، که نسخه‌ای از آن در اختیار وب‌سایت واشنگتن فری بیکن قرار گرفته، تاکید کرده‌ است که دریافت این گزارش به‌رغم ۲۳۳ روز تاخیر، حیاتی است زیرا ایالات‌ متحده آمریکا باید بتواند با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران و اقدام‌های گروه‌های تحت حمایتش در منطقه مقابله کند.

بر اساس قانون بودجه دفاع ملی آمریکا در سال ۲۰۲۲، دولت متعهد است که در مورد «پیشرفت‌ها و توانایی‌های نظامی ایران، به‌ویژه توانایی‌های سپاه پاسداران و گروه‌های مورد حمایتش از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن به کنگره گزارش بدهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لایحه بودجه سالانه دفاع ملی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۱ تصویب و به قانون تبدیل شد و طبق آن، دولت بایدن ۱۸۰ روز فرصت داشت که این گزارش را ارائه دهد. این مهلت در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ به پایان رسید.

کلودیا تنی گفت این گزارش برای کار نظارتی کنگره و تلاش‌هایش برای تحریم صنعت نظامی روبه‌رشد تهران که پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه قرار می‌دهد، حیاتی است.

منتقدان می‌گویند که دولت بایدن تمایلی به افشای اطلاعات مربوط به تحولات ایران ندارد زیرا این گزارش‌ها ممکن است به درخواست‌ها برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران دامن بزنند و تلاش‌های دولت را برای احیای توافق هسته‌ای مختل کنند.

کاخ سفید متهم است که کنگره را در مورد وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران که با میانجی‌گری روسیه انجام می‌شود، مطلع نمی‌کند. دولت همچنین تحقیقات کنگره در مورد اجرای تحریم‌ها علیه ایران را نادیده گرفته است و قصد دارد در چارچوب بخشی از توافق هسته‌ای جدید، میلیاردها دلار پول به رژیم ایران بدهد.

دولت بایدن در گزارش پیشرفت‌های نظامی ایران، که موشک‌های بالستیک را نیز شامل می‌شود، باید درباره مواردی مانند عرضه، فروش و انتقال تسلیحات هم به کنگره گزارش دهد. صادرات هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه که علیه اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد و تهدید ایران برای شرکای ایالات‌ متحده آمریکا نیز مورد توجه کنگره است.

منابع مطلع در کنگره می‌گویند ممانعت بایدن از ارائه این گزارش می‌تواند بخشی از تلاش او برای مداخله در اقدام قانون‌گذاران باشد که قصد دارند تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعلام کنند، زیرا کاخ سفید همچنان به دیپلماسی با محوریت احیای برجام ادامه می‌دهد.