حسن نصرالله بار دیگر اسرائیل و آمریکا را تهدید کرد

افزون بر فساد نظام‌مند در اقتصاد لبنان، حزب‌الله و تنش‌آفرینی‌هایش یکی از عوامل اصلی ادامه بحران اقتصادی در لبنان است

نصر‌الله تهدید کرد اگر لبنان به سمت «هرج‌ومرج» سوق داده شود، این گروه شبه‌نظامی منطقه را به سمت هرج‌ومرج خواهد برد- REUTERS/Aziz Taher

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بار دیگر منافع اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه را تهدید کرد و گفت در صورت تعلل در استخراج نفت و گاز از آب‌های متعلق به لبنان، اجازه ادامه فعالیت اسرائیل در میدان گازی کاریش را نخواهد داد.

نصرالله روز پنجشنبه، ۱۶ فوریه ۲۰۲۳، به ایالات متحده آمریکا هشدار داد بهتر است در اختلاف‌های این گروه شبه‌نظامی شیعه‌مذهب، که از حمایت تهران برخوردار است، با اسرائیل دخالت نکند.

سال گذشته، حزب‌الله لبنان و اسرائیل بر سر تعیین مرزهای آبی و بهره‌برداری از میدان‌های گازی و نفتی دریای مدیترانه، اختلاف‌هایی با یکدیگر داشتند که به تهدیدها و تنش‌های نظامی نیز منجر شد. با این‌وجود، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، موفق شد تا در اکتبر ۲۰۲۲، و با همکاری ایالات متحده آمریکا در این زمینه توافقی با دولت لبنان امضا کند؛ توافقی که حزب‌الله لبنان نیز مجبور به پذیرش آن شد.

با تمام این اوصاف سرعت اسرائیل در کشف میدان‌های گازی، استخراج و عرضه گاز و نفت به بازارهای جهانی به‌شکل چشمگیری بالاتر از سرعت لبنان در این زمینه است. به‌عنوان مثال روزنامه اورشلیم‌پست می‌نویسد، اسرائیل موفق شد در اوایل هفته جاری، برای نخستین بار در تاریخ خود، مایعات هیدروکربنی استخراج شده از میدان گازی کاریش را به بازارهای جهانی عرضه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عوض لبنان هنوز مراحل ابتدایی مربوط به اکتشاف میدان‌های گازی‌اش را پشت سر می‌گذارد؛ مرحله‌ای که با وجود عقد قراردادهایی با سه غول نفتی قطری، فرانسوی و ایتالیایی، نخستین قدم‌های عملی‌ را سه ماه دیگر بر خواهند داشت.

به این ترتیب، حسن نصرالله در اظهارات روز پنجشنبه خود با لحنی تهدیدآمیز نسبت به «تاخیر» و «تعلل» در استخراج نفت و گاز از آب‌های متعلق به لبنان «هشدار» داد و گفت حزب‌الله لبنان حتی در سال گذشته میلادی هم آماده بود تا بر سر میدان گازی کاریش با اسرائیل وارد جنگ شود؛ هر چند حزب‌الله لبنان در اکتبر سال گذشته میلادی به‌صورت رسمی تعهد خود به توافق اسرائیل و لبنان را ثبت کرد.

حسن نصرالله، ضمن آنکه ایالات متحده آمریکا را به تشدید بحران اقتصادی در لبنان متهم کرد، گفت کسانی که گمان می‌کنند می‌توانند با تحمیل «درد و رنج» به مردم لبنان، حزب‌الله را وادار به زیر پا گذاشتن «اصول و دستاوردهایش» بکنند، «توهم» دارند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه تهدید کرد اگر لبنان به سمت «هرج‌ومرج» سوق داده شود، این گروه شبه‌نظامی نیز منطقه، و در راس آن اسرائیل را به سمت هرج‌ومرج خواهد برد.

بحران عمیق اقتصادی فعلی در لبنان، که از سال ۲۰۱۹ به این‌سو رو به گسترش است، اکنون به بحرانی‌ترین مرحله‌اش رسیده است. در حال حاضر قیمت هر دلار آمریکا برابر با ۸۰ هزار پوندِ لبنان است، در حالی که دو هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا برابر با ۶۰ هزار پوند لبنان بود.

به‌گزارش اورشلیم‌پست، همزمان با سخنرانی حسن نصرالله، بانک‌های لبنانی شعبه‌های خود را تعطیل کردند تا با دست زدن به اعتصاب به دولت لبنان فشار وارد کنند. این اعتصاب در پی مجموعه‌ای حمله به بانک‌های لبنانی صورت گرفت.

در حال حاضر عملکرد نظام بانکی لبنان فشارهای اقتصادی زیادی را به مردم این کشور تحمیل کرده است. به‌عنوان مثال، لبنانی‌ها حق دسترسی کامل به موجودی حساب خود در بانک‌ها را ندارند و فقط می‌توانند مبلغی معین از حساب‌شان برداشت کنند. همین سیاست بانکی باعث شد که چند تن از شهروندهای لبنانی مجبور شوند تا در ماه‌های اخیر با توسل به گروگان‌گیری از موجودی حساب خودشان پول برداشت کنند.

با این‌حال ناظران سیاسی بر این باورند که افزون بر فساد نظام‌مند در اقتصاد لبنان، حزب‌الله و تنش‌آفرینی‌هایش یکی از عوامل اصلی ادامه بحران اقتصادی در لبنان است.

نصرالله همچنین در پایان سخنرانی‌اش تاکید کرد عملکرد دولت لبنان که او آن را «احمقانه» خواند، وضعیت را به سمت دو درگیری بزرگ با اسرائیل سوق می‌دهد. نصرالله این دو درگیری مدنظرش را با این دو عبارت توضیح داد: «درگیری در داخل اسرائیل» و «درگیری با اسرائیل.»

بیشتر از جهان